In een wereld waarin steeds meer zaken online worden geregeld, is het vanzelfsprekend dat er ook online fondsen worden geworven. Toch is dit voor veel goede doelen nog een lastige tak van sport. Bas de Boer, sinds mei 2019 Hoofd Publiekscommunicatie & Fondsenwerving bij de Brandwonden Stichting, is niet alleen enthousiast over online werving, hij heeft er ook succes mee. Bas legt uit waarom.
Collecte
Bijna vijftig jaar geleden is de fondsenwerving van de Brandwonden Stichting gestart met een collecte die uitsluitend in Beverwijk plaatsvond, deze groeide uiteindelijk uit tot een landelijke organisatie. Nog steeds is de collecte voor de stichting zeer belangrijk. “Wij zijn samen met nog een fonds het enige goede doel dat écht afhankelijk is van de jaarlijkse collecte,” legt Bas uit. “Dit is door onze geschiedenis zo ontstaan.”
In 2021 had de stichting een totale opbrengst van zo’n 7,47 miljoen euro uit fondsenwerving. Dit geld is afkomstig van stichtingen, bedrijven, loterijen en komt voor ruim 52 procent van particulieren. Ongeveer driekwart van deze particuliere inkomsten bestaat uit collectegeld. “We zijn heel blij met de grote opbrengst uit onze collecte die ieder jaar in oktober wordt gehouden, maar je bent als goed doel wel erg afhankelijk van die ene week,” vindt Bas. “We willen dit graag verschuiven en investeren daarom steeds meer in online fondsenwerving.”
Online
Voor Bas is het heel duidelijk; wil je dat online fondsenwerving slaagt, dan moet je er echt de focus op hebben. “Voor veel goede doelen is online iets wat erbij wordt gedaan, voor ons is het een hoofddoel, we zetten er echt op in. Los van ons wervingsteam hebben we dan ook een speciaal ‘online’-team.” Bas ziet veel voordelen van online fondsenwerving. “Het is een relatief goedkope manier van werven en je hebt de mogelijkheid om dingen uit te proberen. Je merkt direct of iets wel of niet werkt en je kunt het meteen aanpassen.”
Omdat brandwonden altijd veroorzaakt worden door een ongeluk wordt er, ook online, veel aandacht besteed aan preventie. Hoewel preventie hier het hoofddoel is, is het voor de stichting gelijk een mooie kans om mensen te informeren over haar werk en ze uiteindelijk te vragen om donateur te worden. “Je kunt via ons bijvoorbeeld een rookmelder bestellen, maar je kunt deze ook gratis krijgen als je donateur wordt,” legt Bas uit. “Het is verstandig om te kijken of je iets aan te bieden hebt en de geefvraag te koppelen aan inhoud. Zo bied je mensen een handelingsperspectief.”
Succesvol in online fondsenwerving
"Om succesvol te zijn in online fondsenwerving, is het cruciaal om constant te innoveren en te leren van wat niet werkt. Elk experiment, zelfs de mislukkingen, brengt ons dichter bij effectieve strategieën en duurzame donateursrelaties."
Geduld
Toch is online fondsenwerving volgens Bas wel een kwestie van veel geduld hebben. “We zien dan wel snel of iets online werkt of niet, dat betekent ook dat we onze ideeën dikwijls heel lang aan het testen zijn voordat het iets oplevert. Soms zijn we er heilig van overtuigd dat iets werkt, zoals een preventiecampagne met brandblussers voor mensen met een caravan, maar dan doet het toch niets. Regelmatig hebben we een bepaalde campagne al opgegeven en dan vinden we toch opeens een doelgroep waarbij het aanslaat.”
Ouders met jonge kinderen zijn voor de Brandwonden Stichting een belangrijke doelgroep, omdat er veel ongelukken gebeuren met kinderen die bijvoorbeeld net kunnen staan en een heet theekopje van tafel pakken. Bas is trots op de online campagne die ze hiervoor hebben opgezet. “Ouders die net een baby hebben gekregen of deze verwachten, kunnen op onze website de geboortedatum van hun kind invullen. Op cruciale momenten, zoals het moment dat een kind gaat staan, krijgen ze van ons een melding zodat ze hier alert op zijn. In eerste instantie leek de campagne fondsenwervend niet succesvol, omdat mensen niet wilden doneren. Na lang zoeken bleek de groep er wel geïnteresseerd in te zijn om collectant te worden, iets wat voor ons ook heel belangrijk is.”
Zelf doen
Behalve doorzoeken naar meer mogelijkheden voor online fondsenwerving werkt de Brandwonden Stichting aan het verbeteren van het behoud van donateurs, met name nieuwe donateurs. “Nu krijgen mensen die net donateur zijn allemaal dezelfde welkomstmail, dit gaan we beter afstemmen. Als iemand donateur is geworden door een preventiecampagne kan het afschrikken als diegene direct een artikel over de behandeling van brandwonden ontvangt. Ook willen we mensen nog persoonlijker aanspreken en zorgen dat we ze echt raken.”
Naast het werven via de collecte en online, maakt de organisatie ook gebruik van telemarketing en door-to-door om meer donateurs te krijgen. Bas hoopt dat dit uiteindelijk niet meer nodig is. “Onze organisatie doet graag alles zelf, en dat is het leuke van online; je kunt het zelf doen, het resultaat komt direct binnen. We zijn hier zo’n vijf jaar geleden mee begonnen en we worden er steeds slimmer in, we krijgen het steeds beter in de vingers. We hopen dan ook dat hier uiteindelijk een constante stroom van donateurs uitkomt en dit naast onze jaarlijkse collecte een belangrijke groep wordt die ons steunt in de preventie en behandeling van brandwonden.”
Ontwikkelingen sinds de oorspronkelijke publicatie
Sinds de oorspronkelijke publicatie in 2019 heeft de Brandwonden Stichting aanzienlijke vooruitgang geboekt in haar online fondsenwervingstrategie. In 2021 werd een vernieuwde online campagne gelanceerd die de focus legde op rookmelders en brandveiligheid in huis. Deze campagne bereikte meer dan 2,6 miljoen mensen en resulteerde in een significante toename van donaties en betrokkenheid.
De stichting heeft ook een nieuwe mobiele app geïntroduceerd, waarmee gebruikers direct kunnen doneren en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en campagnes. Deze app heeft bijgedragen aan een verhoogde betrokkenheid en een bredere donateursbasis.
Over de Brandwonden Stichting
De Nederlandse Brandwonden Stichting is in 1971 opgericht door twee artsen die door hun werk de tekortkomingen zagen van de medische behandeling van brandwondenslachtoffers. Inmiddels is er al veel bereikt, mensen met ernstige brandwonden kunnen een ongeval overleven doordat er goede professionele brandwondenzorg bestaat.
De Brandwonden Stichting richt zich op drie pijlers: de preventie van brand en brandwonden, het bevorderen van de kwaliteit van zorg aan mensen met brandwonden en het bevorderen van de kwaliteit van leven van deze mensen. Dit wordt onder meer bereikt door wetenschappelijk onderzoek.
Foto: Bas de Boer.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 10-12-2019 en geüpdatet op 27-05-2024 om de meest recente informatie en ontwikkelingen weer te geven.