Stichting Hartekind zet zich in voor kinderen met hartziekten. Hoewel de stichting de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt en veel bereikt, blijft de noodzaak voor een grotere naamsbekendheid en meer structurele donateurs bestaan. Anco Scholte ter Horst, die tot juli 2023 verantwoordelijk was voor de particuliere fondsenwerving, vertelt over zijn inspanningen om het goede doel op de kaart te zetten en de impact van Hartekind verder te vergroten. Tegenwoordig is hij als ambassadeur sportevents en vrijwilliger ICT verbonden aan de stichting en vervult hij ook de rol van bestuurslid bij het ISDN Fonds.
Kleine organisatie
“Ik was officieel verantwoordelijk voor de particuliere fondsenwerving, maar ik hield me ook met andere zaken bezig. Bij een kleine stichting als de onze loopt dat nog weleens door elkaar,” legt Anco uit. Anco is zelfstandig ondernemer en deed het werk voor Hartekind op vrijwillige basis naast zijn andere werkzaamheden. “Op ons kantoor werken slechts twee mensen fulltime en één parttime-kracht, we willen de kosten zo laag mogelijk houden.”
De inkomsten van de stichting Hartekind bedroegen in 2018 zo’n 610.000 euro. Ongeveer de helft van dit geld kwam van particuliere donateurs, mensen die meedoen met een actie en van de jaarlijkse collecte. “Slechts 23.000 euro is afkomstig van structurele donateurs,” vertelde Anco. “Hoewel we natuurlijk erg blij zijn met alle giften en inkomsten uit acties, willen we graag dat de groep structurele gevers groter wordt.”
Grote stappen gezet in zowel naamsbekendheid als fondsenwerving
Door strategische samenwerkingen en innovatieve projecten blijven we ons inzetten voor de verbetering van de levenskwaliteit van kinderen met een hartafwijking.
Verhaal vertellen
Om dit te bereiken moest er gewerkt worden aan de naamsbekendheid. Anco merkte in gesprekken nog te vaak dat mensen Hartekind niet kenden. “Een grotere naamsbekendheid is voor ons het voornaamste doel en dat bereiken we door ons verhaal overal en vaak te vertellen. Zo leggen we bijvoorbeeld uit dat de Hartstichting zich voornamelijk richt op thema’s voor volwassenen, zoals AED’s en stoppen met roken. Hartekind focust zich echt op kinderen. We werkten overigens wel samen op het gebied van onderzoek.”
Om de naamsbekendheid een boost te geven werd eens per jaar, rondom Valentijnsdag, de Hartekindweek georganiseerd. Anco hoopte dat Valentijnsdag straks bekend zou staan als de Dag van het Hartekind. “In deze week draaide het voor ons niet om geld ophalen, maar om aandacht vragen voor de stichting en uitleggen wie wij zijn en wat we doen.” Om dit te bereiken werden er afgelopen februari rozen verkocht op straat in de steden waar een kinderhartcentrum zit en konden mensen op de website een digitale roos of hart naar iemand sturen. “En we waren erg blij dat, ook in zo’n week, ambassadeurs als Ruben Nicolai ons hielpen om de boodschap te verspreiden.”
Doneren
Op de momenten dat de stichting aandacht vroeg, werd er altijd opgeroepen om te doneren, maar dit werd nooit op een opdringerige manier gedaan. “We kozen er uitdrukkelijk niet voor om een bureau in te schakelen om donateurs voor ons te werven. Dat past niet bij ons,” legde Anco uit. “Onze donateurs zijn mensen die overtuigd raken door ons verhaal en zelf besluiten ons te steunen. Dat betekent wel dat onze weg wat langer zal zijn.” Gelukkig zag Anco een stijgende lijn in het aantal donateurs.
“Sinds kort benaderden we ook onze achterban om donateur te worden,” vertelde Anco. “Er zijn 25.000 kinderen in Nederland met een hartafwijking. Als al hun familie donateur zou worden, dan zou het aantal vaste donateurs flink stijgen.” Op avonden voor vrijwilligers, allemaal familie van een kind met een hartziekte, werd nu behalve om hulp ook gevraagd of mensen structurele financiële steun wilden bieden.
Acties
Acties vormden een zeer belangrijke inkomstenbron voor de stichting, zowel acties die mensen zelf initieerden als acties die Hartekind organiseerde. Ook sloot Hartekind zich aan bij bestaande acties zoals de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee. Anco was erg blij met de opbrengst van de afgelopen editie; zo’n 71.000 euro. “En dit jaar organiseren we voor de derde keer de Hartekind Challenge, een obstacle run met parcours voor jong en oud. Bij de vorige editie werd 40.000 euro opgehaald.”
Anco en zijn collega’s waren al druk bezig met het organiseren van de komende editie, die in juni gehouden werd. “Dit jaar werd het grootser aangepakt, want een groepje jongeren met een hartafwijking had zich bij ons aangesloten en ging een foodtruckfestival bij het evenement organiseren. Dit vond ik een erg mooie ontwikkeling.” De stichting wilde tijdens acties ook meer donateurs werven en was van plan haar vrijwilligers een training te geven om te leren dit aan mensen te vragen. “Als mensen bereid zijn om ons te steunen tijdens een actie, dan willen ze wellicht ook wel structureel geld geven. Door bestaande contacten op deze manieren te benaderen, hoopten we dat steeds meer mensen overtuigd raakten en ons als donateur gingen steunen.”
Over Hartekind
Stichting Hartekind is in 2008 opgericht met als doel om meer wetenschappelijk onderzoek naar hartziekten bij kinderen te doen. In de afgelopen 25 jaar zijn er al veel stappen gemaakt, toch overlijden er jaarlijks in Nederland nog zo’n 150 kinderen aan een hartafwijking. Naast onderzoek naar het vergoten van de overlevingskansen, wordt er ook onderzocht hoe de kwaliteit van leven van een kind kan worden verbeterd.
Door de lobby van Hartekind zijn er in de afgelopen jaren twee belangrijke doorbraken geweest; de vier grote kinderhartcentra in Nederland hebben afgesproken gezamenlijk onderzoek te gaan doen, en Stichting Hartekind en de Hartstichting zijn samen een onderzoeksconsortium aan het opzetten. Voor de komende jaren heeft de stichting op de agenda staan om te onderzoeken of er een Europese samenwerking mogelijk is.
Ontwikkelingen sinds de oorspronkelijke publicatie
Sinds de oorspronkelijke publicatie in 2019 heeft Hartekind aanzienlijke vooruitgang geboekt.
De stichting heeft in 2023 meer dan € 1.000.000 aan baten behaald en ruim € 800.000 besteed aan doelstellingen.
Er zijn nu meer dan 1.150 vaste donateurs en er is een eerste landelijke Hartekind Dag georganiseerd die gericht was op voorlichting en laagdrempelig contact.
Verder zijn er diverse innovatieve projecten, zoals STAMINA, en samenwerkingen met nationale en internationale organisaties om de overlevingskansen en kwaliteit van leven van hartekinderen te verbeteren.
Foto (c.): Anco Scholte ter Horst.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 13-03-2019 en geüpdatet op 29-05-2024 om de meest recente informatie en ontwikkelingen weer te geven.