Veel organisaties worstelen ermee: hoe bereik je de jongere generatie? Het Wereld Natuur Fonds lukt dat goed. "Belangrijk is een aansprekend thema en steeds blijven vernieuwen."
Veel goede doelen organisaties zien met lede ogen hoe de donateurs in een oudere leeftijdscategorie afnemen. Niet omdat deze groep niet trouw is, dat is ze zeker en ze is vaak ook nog gul. Meerdere organisaties mogen zich bijvoorbeeld verheugen in een plek op het testament van mensen op leeftijd. Maar daarna stopt het uiteraard. En jongeren die zijn lastiger te bereiken. Maar niet voor iedereen. Een organisatie die heel succesvol is in het betrekken van jongeren is het Wereld Natuur Fonds. Hoe doet WNF dat precies en wat kunnen anderen daarvan leren?
Ellen Hendrix is bij WNF verantwoordelijk voor het betrekken van alle WNF supporters. Zowel jong als oud. En met succes. "We kijken eigenlijk op twee manieren naar jongeren. Vanuit een educatiedoelstelling. We willen bij hen de liefde voor de natuur aanwakkeren of voeden en werken daarom ook samen met onderwijsinstellingen. En hoewel kinderen individuen zijn, betrekken we ook het gezin bij ons werk.
We hebben ongeveer 138.000 jeugdleden tot 18 jaar. Dat zijn allemaal betalende supporters. Ze vormen bijna een vijfde van ons totale bestand aan financiele supporters: ruim 734.000. Als we een ruime definitie van relaties hanteren, dan zijn dat, inclusief kinderen en jongeren, ongeveer 1 miljoen mensen. .000. Als we een ruime definitie van relaties hanteren, dan zijn dat, inclusief kinderen en jongeren, ongeveer 1 miljoen mensen.
Waarom denk je dat jullie zo succesvol zijn in het betrekken van jongeren?
"We hebben natuurlijk een thema dat jongeren heel erg aanspreekt. Veel kinderen hebben een liefde voor dieren. En we zijn altijd al bezig geweest met educatie: kinderen en jongeren leren over de natuur en de bescherming daarvan. Dat staat zelfs in onze statuten. Inmiddels bestaat ons jeugdprogramma al vijftig jaar. Er doen veel basisschoolleerlingen aan mee. In de loop van de jaren is het programma breder geworden dan alleen de educatieve functie.
Ja, want veel kinderen zetten zich nu actief in voor het WNF.
Klopt. We hebben elk jaar een rangeractie, dan staat een bedreigd dier centraal en kunnen 'rangers' onze jeugdleden, de actie steunen. En daar zijn ze heel creatief in. Op Koningsdag bijvoorbeeld halen veel kinderen geld op. Ik zag afgelopen maand een door een WNF-Ranger geconstrueerde escaperoom bijvoorbeeld. Maar ook cupcakes bakken is populair of statiegeld inzamelen. Sommige kinderen organiseren een sponsorloop. Wat ze ook doen, hun omgeving waardeert het ook. Ze vinden het goed als kinderen zich al zo jong inzetten voor een belangrijk doel en daar de waarde van inzien.
Jullie werken al vijftig jaar met jongeren. Wat typeert de huidige generatie kinderen en jongeren?
"Kinderen van deze tijd zijn vroeger wereldwijs. Ze komen meer met maatschappelijke thema's als duurzaamheid vluchtelingen en oorlog in aanraking en hebben steeds meer inspraak in het gezin. Kinderen zijn ook erg actiebereid, ze willen iets doen. Dat laatste is denk ik niet anders dan vroeger overigens.
Een van de struikelblokken van veel organisaties is dat het heen lastig lukt om kinderen en jongeren betrokken te houden. Hoe is dat bij jullie?
"Dat is ook bij ons zo. In de puberteit raak je veel kinderen een beetje kwijt. Dat is ook heel logisch. Hun eigen ontwikkeling staat dan centraal. Ze zijn bezig met vriendschappen opbouwen, het ontwikkelen van een identiteit en met zelfstandig worden en eigen keuzes maken. Wij zoeken daarom andere manieren om met deze groep in contact te staan. Dit jaar werken we bijvoorbeeld voor het eerst samen met Youtubers, zoals Niek Roozen.
Belangrijk is dat het niet iets is wat hun moeder leuk vindt, natuurlijk. (lacht)
Hoe weet je dan wat jongeren leuk vinden?
We werken veel met jeugdpanels. We laten jongeren dan reflecteren op een dilemma of vraag. Ook werken we met de Raad van Kinderen die we om advies vragen. Maar we doen ook andere dingen. Zo organiseren we samen met Center Parcs jaarlijks de Kids Climate Conference. Daar stimuleren we jongeren via actieve workshops creatieve oplossingen voor een leefbare wereld te bedenken.
Afbeelding (c.): Ellen Hendrix /WNF.