De komende jaren gaat er 200 miljoen euro direct naar de scholen in het voortgezet onderwijs voor de verbetering van de kwaliteit. Dat staat in de ‘regeling kwaliteit VO’ die de staatssecretaris binnenkort publiceert. Met de subsidie mogen scholen in overleg met leraren en ouders zelf bepalen op welke wijze zij het geld besteden.
Uitkering per leerling
Het bedrag uit de regeling wordt verstrekt per leerling. Een deel van het bedrag kan dit schooljaar al worden gebruikt. Een school van zo’n 1000 leerlingen zou in drie schooljaren op basis van de regeling in totaal zo’n 200.000 euro krijgen. Het geld wordt rechtstreeks op de rekening gestort. Het extra geld is bedoeld voor het uitvoeren van de ambities die eerder zijn geformuleerd in de kwaliteitsagenda voor het voortgezet onderwijs.
Vrij besteedbaar
Scholen mogen zelf bepalen hoe en aan welke van de prioriteiten ze het geld besteden. Belangrijk hierbij is dat scholen in overleg met leraren, ouders en leerlingen moeten besluiten welke doelstellingen met het geld dienen te worden gerealiseerd. Op die manier zijn scholen in staat op hun eigen wijze werk te maken van de landelijke doelstellingen: ambitie, uitblinken, excellentie, talentontwikkeling, burgerschap, maatschappelijke stages, professionele ruimte voor leraren, goede en betrouwbare examens, constante verbetering en voorkómen zeer zwakke scholen.
‘Scholen weten vaak zelf heel goed op welke punten ze kunnen verbeteren. De regeling bevordert maatwerk: wil je als school meer geld steken in de ontwikkeling van nieuwe lesmethoden, of juist extra uren voor basisvakken? De regeling maakt het mogelijk’, aldus de staatssecretaris.
Een van de prioriteiten blijft natuurlijk het verstevigen van de basis: Rekenen en Taal. Op basis van de regeling moet in ieder geval aan rekenen en taal worden gewerkt. De middelen moeten in elk geval ook daaraan ten goede komen.
Projecten en pilots
Scholen worden ook ondersteund in de wijze waarop ze de verschillende doelstellingen kunnen verwezenlijken. Er zijn en worden projecten ontwikkeld die de scholen kunnen gebruiken om de kwaliteit te verbeteren. Een mooi voorbeeld is Taalkr8! of een stimuleringsplan voor loopbaanoriëntatie, op basis waarvan scholen naar eigen inzicht werk kunnen maken van loopbaanoriëntatie. Zo hoeven scholen niet allemaal het wiel uit te vinden, maar kan worden voortgebouwd worden op ervaringen die elders zijn opgedaan en resultaat hebben opgeleverd.
Looptijd en budget subsidie
De regeling ligt vast voor drie schooljaren. Het bedrag van 200 miljoen komt bovenop de extra middelen voor Maatschappelijke Stage, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten, de schoolboeken en leraren.