Sponsoring adviseur Danny de Graaf, auteur van het boek 'Sponsoring: Hoe en waarom' legt op zijn blog uit wat de meest voorkomende redenen zijn waarom je wellicht geen sponsors kunt vinden. Je doet ontzettend je best en u stuurt wekelijks vele sponsorverzoeken maar het enig antwoord dat je keer op keer krijgt is “nee”. Je vraagt je af wat je niet goed doet, maar je weet niet wat.
1. Je stuurt je sponsorverzoeken alleen naar grote bedrijven
Multinationals en grote bedrijven krijgen wekelijks tientallen sponsorverzoeken. De kans dat zij je (kleine) organisatie gaan steunen is miniem. Grote bedrijven gaan meestal alleen grote sponsorships aan met bekende en gerenommeerde organisaties met een landelijke, zo niet wereldwijde uitstraling. Probeer het daarom eens bij wat kleinere bedrijven.
2. Je stuurt ieder bedrijf hetzelfde sponsorverzoek toe
Net als dat voor sollicitaties geldt, geldt ook voor sponsorwerving dat je maatwerk moet leveren. Hoe mooi je verhaal ook is, als het niet op maat gemaakt is voor het bedrijf dat je benaderd ben je vrijwel kansloos. Je zult je dus in het bedrijf moeten verdiepen.
3. Je vraagt alleen, maar hebt weinig te bieden
Sponsorwerving is geen fondsenwerving. De essentie van sponsoring is dat er tegenprestaties worden geboden in ruil voor het geld of de goederen die je krijgt. En net als bij het vorige punt geldt dat je ook daarin maatwerk moet leveren. Een standaard logovermelding op je website is tegenwoordig onvoldoende om een sponsor geïnteresseerd te krijgen om je organisatie te sponsoren.
4. Je verhaal is te lang en te ingewikkeld
Realiseer je dat de mensen die je sponsorverzoek lezen maar hooguit een paar minuten aan je brief spenderen. Vaak gaat dat ook tussen allerlei andere werkzaamheden door. Dat betekent dat je in slechts een paar zinnen je organisatie moet kunnen uitleggen en de sponsor voor je organisatie moet zien te interesseren. Kort, krachtig en pakkend is dus het devies.
5. Je adresseert je brief niet
Als je een sponsorverzoek toestuurt naar een algemeen adres zonder het te richten naar een contactpersoon dan is de kans dat je sponsorverzoek gehonoreerd wordt al veel kleiner. Een brief gericht aan “to whom it may concern” lokt de reactie “nobody’s concern” uit en wordt sowieso al minder serieus genomen. Kortom, vindt uit aan wie je de brief moet richten. Dat geldt ook voor een e-mail naar een algemeen info-adres.
6. Je brief staat vol met (taal)fouten
“Big deal” zult je wellicht denken. Je vraagt immers niet om sponsoring van een nieuwe uitgave van de Dikke Van Dale maar om geld voor je vereniging, evenement of stichting. Toch weerhoudt dit sponsors er van om met je in zee te gaan want het oogt onprofessioneel en dat is niet wat sponsors willen. Dus laat je brief altijd nog door iemand anders lezen voordat je het verstuurt.
7. Je brief ontstijgt niet het gehalte “hobbyisme”
Roep op een willekeurige verjaardag eens dat je op zoek bent naar sponsors en je krijgt waarschijnlijk de reactie van talloze mensen: “oh, ik ook”. Vervolgens vertellen ze u allemaal dat ze wel geld nodig hebben om hun privé hobby te kunnen uitoefenen of wel graag een wereldreis zouden willen maken. Dat is natuurlijk niet waarom bedrijven sponsoren. Het is daarom belangrijk dat je duidelijk maakt dat je voor een serieuze zaak sponsors werft en dat je organisatie breed gedragen wordt en ook voor vele anderen heel belangrijk is.
Over de auteur
Danny de Graaf was jarenlang sponsoringmanager bij de KLM en heeft naar schatting zo’n 12.000 sponsoringverzoeken langs zien komen.
Hij is auteur van "Sponsoring: hoe en waarom". Danny zijn boek over sponsoring is trouwens hier te bestellen.
“Sponsoring: hoe en waarom” is een praktische handleiding bij het werven van sponsors. Op een toegankelijke manier maakt Danny u deelgenoot van zijn jarenlange kennis kennis en ervaring op het gebied van sponsoring. Bovendien geeft hij een uniek inzicht in de gedachtengang van een sponsor.