De vijf W's van fondsenwerving

Je hebt besloten om met fondsenwerving aan de slag te gaan, en je hebt bepaald of je voor een eenmalige actie gaat of voor een wat meer structurele fondsenwerving. Zoals de marketing 5 P's kent, zo kent de fondsenwerving 5 W's. Bij elke fondsenwervingsactie gaat het altijd of vijf W(aarom) vragen. Deze vragen zijn je uitgangspunt voor je fondsenwerving.

1. Waarom ja je vragen?

Welke probleem wil je oplossen, en is dit alleen met fondsenwerving op te lossen? 
Wat wil je bereiken met je fondsenwerving: alleen extra middelen of ook strategische nevendoelen, zoals bijvoorbeeld het verbeteren van je naamsbekendheid?

2. Wat ga je vragen?

Vaak wordt bij fondsenwerving aan geld gedacht, maar je kan ook een andere bijdrage vragen. Hulp bij het organiseren van een event bijvoorbeeld, technische hulp of juridische ondersteuning. Er is van alles te bedenken.

3. Waarvoor ga je vragen?

Wat is het doel van je fondsenwervingsactie? Bij eenmalige acties staat het doel meestal tevoren al wel vast en is dit doel duidelijk én concreet. 
Bij structurele fondsenwerving ligt dit soms wat moeilijker.

Kies vooral voor doelen die sympathie oproepen, doelen die aanspreken en waar mensen graag voor willen geven.

4. Wie ga je vragen?

Wie ga je benaderen met je fondsenwervingsactie? En wie niet? De laatste vraag is wellicht nog belangrijker dan de eerste.

Het is belangrijk om vooraf te bedenken aan wie je gaat vragen omdat die keuze mede de inrichting van je fondsenwervingscampage zal bepalen.

Een publiekscampagne bijvoorbeeld zal zich veelal vooral richten op kleinere gevers en zal vaak bestaan uit evenementen en vraagt om hulp van vrijwilligers. Kun je die vrijwilligers krijgen?

Grote gevers , c.q. rijke mensen, vereisen een veel persoonlijkere benadering en vereist toegang tot een persoonlijk netwerk. Heb je toegang tot zo'n netwerk? Grote gevers stellen het op prijs als ze benaderd worden door de directie of een bestuurslid van de fondsenwervende organisatie. Zijn deze bereid te vragen?

Fondsenwerving gericht op individuele personen

  • Kleine gevers
  • Grote gevers

Fondsenwerving gericht op bedrijven

  • Sponsoring
  • Corporate giving

5. Op welke manier ga je vragen?

Er zijn veel manieren om fondsen te werven. Van een donateursactie, sponsoring, evenementen, grote giften, legaten en erfstellingen tot een mix hiervan. 

Bepaal dus eerst waarvoor je kiest en bepaal vervolgens hoe je ze gaat benaderen. Mondeling of schriftelijk? 

Belangrijk is ook om na te gaan wie er gaat vragen. Heb je daar de juiste mensen voor?

Meer informatie

Wie ondersteuning wil bij de fondsenwerving kan hier terecht, een handige oplossing wanneer je aan de slag gaat met fondsenwerving.

Ook kun je eventueel het Handboek Fondsenwerving aanschaffen.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!
  • Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
  • Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
  • Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.

Word nu lid

Je bent al lid voor slechts € 33,- per maand!