René Steenhorst van De Telegraaf met 'Op het juiste pad' is uitgeroepen tot winnaar van de Pfizer Persprijs. Hij werd bekroond omdat hij een belangrijke bijdrage leverde aan goede journalistieke voorlichting over diabetes. De prijs bestaat uit een fraaie sculptuur en een cheque van 5000 euro. Het geldbedrag gaf hij meteen weer door aan het Pfizer Persprijs ter financiering van een onderzoek naar diabetes type 2 en ernstig overgewicht bij kinderen.
Over het onderzoek
Het onderzoek gaat over de rol van de hersenen bij overgewicht. Bepaalde hersengebieden die een rol spelen bij de gevoeligheid voor beloning, hebben te maken met eetgedrag. De onderzoekers denken dat kinderen die meer aanleg hebben voor diabetes en ernstig overgewicht, hersenen hebben die gevoeliger zijn voor het prettige gevoel van eten. Als dat zo blijkt te zijn, is het mogelijk om kinderen te herkennen met een hoog risico en hen een betere behandelingsmethode aan te bieden.
Over de Pfizer Persprijs
Pfizer heeft de Persprijs in het leven geroepen om goede journalistieke berichtgeving over ziektebeelden te stimuleren en daarmee het kennisniveau van het publiek te vergroten. In 2008 was het thema diabetes omdat dit een vaak onderschatte chronische ziekte is. Recente cijfers laten zien dat het aantal geregistreerde diabetespatiënten in Nederland de laatste tien jaar is verdubbeld . In veel gevallen gaat het hier om diabetes in relatie met overgewicht. Goede berichtgeving in de media kan helpen om diabetes terug te dringen.
Jury Pfizer Persprijs
De jury bestaat uit Drs. Ben Crul, hoofdredacteur van Medisch Contact en arts; Guus Mater, redacteur volksgezondheid ANP; Prof.dr. Anton Stalenhoef, internist Universitair Medisch Centrum St. Radboud; Ele Visser, directeur Patiënten Academie; Prof.dr. Anne van der Meiden, emeritus hoogleraar Massacommunicatie en Public Relations; drs. Sonja Keizers, oprichter en eigenaar van apotheek Pillen en Praten; Maarten Ploeg, Directeur van Diabetesvereniging Nederland.