Er is een nieuwe subsidieregelingen van kracht geworden voor hogescholen / H.B.O's met als doelstelling de (door)ontwikkeling van de hogeschool tot instituut waar organisatiebreed diensten worden verleend op het gebied van een leven lang leren, door middel van activiteiten gericht op opleiding, diplomering en EVC.
Tijdelijke stimuleringsregeling Leven Lang Leren in het HBO 2009
De Tijdelijke stimuleringsregeling Leven Lang Leren in het HBO 2009 richt zich op hogescholen die zich op het vlak van een leven lang leren aantoonbaar bewezen hebben en die de strategische keuze willen maken zich door te ontwikkelen als instituut voor een leven lang leren. Instellingen in het hoger onderwijs hebben te maken met een nog altijd toenemende en steeds gedifferentieerder wordende groep initiële studenten die zij goed willen opleiden.
Om die reden ligt de focus in de praktijk lang niet altijd ook op de groep oudere studenten. Mede daarom is er in deze regeling voor gekozen met enkele hogescholen die al aantoonbaar actief zijn op het vlak van een leven lang leren verder te gaan, zodat zij zich verder kunnen gaan toeleggen op en specialiseren in dienstverlening aan de doelgroep volwassenen.
In deze regeling wordt ook aangesloten op de aanbeveling van de Onderwijsraad een beperkt aantal, regionaal gespreide, ho-instellingen de kans te geven zich te specialiseren in onderwijs voor volwassenen (Verkenning ‘Middelbaar en hoger onderwijs voor volwassenen’, 2009). In de projecten die in het kader van deze regeling uitgevoerd kunnen gaan worden dienen de volgende zaken centraal te staan.
- Het (door) ontwikkelen van het strategisch beleid van de hogeschool in het licht van profilering en positionering van de hogeschool als instituut voor een leven lang leren, inclusief vertaling van het strategisch beleid in concrete actieplannen en ambitieuze resultaatdoelstellingen, over de volle breedte van de organisatie.
- Het ontwikkelen en aanpassen van producten en diensten op het gebied van opleiding, diplomering en EVC voor de doelgroep, en daarbinnen in het bijzonder in de leeftijdscategorie 30+. De te ontwikkelen diensten en producten dienen qua inhoud, vorm en organisatie (voltijd, deeltijd, duaal, maatwerk, werkend leren etc.) aan te sluiten bij de kenmerken, wensen en behoeften van de doelgroep en de vraag vanuit de markt.
- Het tot stand brengen van een vraag- en klantgerichte werkgeversbenadering, leidend tot het uitbouwen en verbreden van samenwerkingsrelaties met bedrijven en instellingen, waarbij de hogeschool diensten verleent op het gebied van scholing, opleiding, certificering en diplomering in het kader van personeels- en organisatieontwikkeling.
- Het doorontwikkelen en aanpassen van de interne organisatie van de hogeschool, zodanig dat deze is ingericht op dienstverlening in het kader van een leven lang leren aan werkgevers, werknemers en werkzoekenden. Hieronder vallen zaken als aanpassing van organisatiestructuur en werkprocessen, flexibilisering van bedrijfsvoering, deskundigheidsontwikkeling en ontwikkeling van een marktgerichte organisatiecultuur.
- Duurzame verankering van de strategische positie als instituut voor een leven lang leren, van de dienstverlening aan de doelgroep, de samenwerkingsrelaties met bedrijven en instellingen in het kader van een leven lang leren en van de ontwikkeling en aanpassing van de interne organisatie.
- Invulling van de leerfunctie en kennisdeling: organisatie van het leren van de ontwikkelingen en ervaringen en het verbreden en verspreiden van de inzichten, ervaringen en werkwijzen naar relevante andere organisaties (bedrijven en instelingen, onderwijs en overheid).
De voor subsidie in aanmerking komende kosten zijn de organisatiekosten voor bovengenoemde zaken die in het kader van deze regeling ontwikkeld kunnen worden. Uitvoeringskosten zijn niet subsidiabel. De subsidie bedraagt ten hoogste 75% van de projectbegroting, met een maximum van € 2.000.000,–.
Subsidiebudget
Voor de regeling is een bedrag van € 9.800.000,– beschikbaar.
Criteria subsidie
Aanvragen voor subsidies zullen worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
- gerealiseerde resultaten
- ambitie;
- haalbaarheid;
- vraaggerichtheid;
- duurzame verankering;
- invulling leerfunctie en kennisdeling.
Ranking subsidie
Op basis van de beoordeling van de aanvragen wordt een ranking gemaakt. De projecten die aan de vereisten voldoen en het best scoren op de beoordelingscriteria kunnen een subsidie toegekend krijgen. Het aantal projecten dat een subsidie toegekend kan krijgen is mede afhankelijk van de omvang van de projectbegrotingen. Subsidies kunnen worden toegekend tot het subsidiebudget uitgeput is.
Bevoorschotting
Bevoorschotting van de projecten vindt plaats in twee delen. In een projectaudit in 2010 wordt de voortgang en realisatie van de projectambities beoordeeld. Toekenning en hoogte van het tweede deel van het subsidievoorschot zijn afhankelijk van het resultaat van de beoordeling in de projectaudit. De looptijd van de projecten is tot 31 december 2011.