Kunst, cultuur en media

Subsidie onderzoek Journalistieke Creativiteit

Subsidie in de vorm van een krediet voor het uitvoeren van een onderzoek naar journalistieke creativiteit. Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie van ten hoogste € 84.830,-, waarvan € 35.414,- in de vorm van een krediet, beschikbaar te stellen aan De Mediapraktijk voor het uitvoeren van een onderzoek naar journalistieke creativiteit.

Subsidie onderzoek naar journalistieke creativiteit

Het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Karel van den Berg, heeft als doelstelling de inventarisatie en analyse van vakeigen kansen en knelpunten op het gebeid van creativiteit en innovatie, in het belang van de journalistiek als democratische, maatschappelijke en culturele factor en economische sector. Dit wordt onderzocht aan de hand van vakliteratuur, interviews en observaties in binnen- en buitenland en in vergelijking met andere sectoren waarin de actualiteit wordt vertaald in woord, beeld en geluid, zoals reclame, marketing, beeldende- en podiumkunsten, e.d.

Het onderzoek moet een rapportage over de stand van zaken in journalistieke creativiteit, een training- en adviesmodel en een handboek journalistieke creativiteit opleveren.

Overweging toekenning subsidie

De kosten van het onderzoek (exclusief handboek) worden geraamd op € 84.831,- en de resultaten zullen ca. medio 2010 beschikbaar zijn. Het besluit tot deze subsidieverlening is gebaseerd op artikel 8.15 van de Mediawet, dat de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Stimuleringsfonds.

Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft onder meer in zijn Advies Persbeleid van augustus 2008 gesignaleerd dat vernieuwing in een persbedrijfstak die te kampen heeft met dalende lezersaantallen, veranderend leesgedrag en dalende inkomsten, van groot belang is. In de aanvraag is aangegeven dat creativiteit een belangrijke element is van journalistiek en wellicht cruciaal voor het voortbestaan van traditionele media in het algemeen en nieuws en actualiteiten in het bijzonder.

Voor het onderzoek is grote belangstelling vanuit de persbedrijfstak, zoals bleek uit de bij de aanvraag gevoegde steunbetuigingen. Het onderzoek, waarvan de resultaten ook aan de persbedrijfstak beschikbaar zullen worden gesteld, past derhalve goed in een beleid dat stimulansen beoogt te geven voor vernieuwing van de persbedrijfstak.