Onderwijs

Subsidie voor betere beheersing taal en rekenen door leerlingen

Goede beheersing van taal en rekenen vormt voor alle leerlingen de basis van een succesvolle schoolcarrière, en daarmee hun verdere loopbaanontwikkeling. Dit is het uitgangspunt van de Regeling bijzondere bekostiging taal, rekenen en opbrengstgericht werken.

Extra geld

Om scholen in staat te stellen de leerprestaties voor taal en rekenen te verbeteren zijn extra middelen beschikbaar. De extra middelen die met deze regeling worden verstrekt hebben als bestedingsdoel taal, rekenen en de daarop aansluitende werkwijze van opbrengstgericht werken. Opbrengstgericht werken is het doelgericht werken aan het maximaliseren van prestaties door systematisch gebruik te maken van toetsgegevens, werkstukken en andere waarnemingen om het onderwijs aan de leerlingen aan te passen. De verwachting is dat meer opbrengstgericht werken door scholen leidt tot structurele verbetering van de taal- en rekenprestaties.

Extra activiteiten

De middelen zijn bedoeld voor ‘extra activiteiten’. Reguliere taal- en reken(verbeter)activiteiten of vervanging van de methode behoren in beginsel niet tot deze extra activiteiten. Wel kan gedacht worden aan de inkoop van externe begeleiding van taal- en rekenverbetertrajecten, de follow-up van lopende verbetertrajecten, trajecten voor opbrengstgericht werken op taal en rekenen en de inkoop van (extra) professionaliseringsprogramma’s op het gebied van taal en rekenen.

Bedragen

Het bedrag per leerling is voor het schooljaar 2010–2011 het bedrag, vastgesteld in artikel 39a van de Regeling bekostiging personeel PO 2010–2011.Het gaat om € 15,50 per leerling. 

Meer informatie

Subsidies en fondsen onderwijs