Het budget van de subsidieregeling voor Euro 5 vrachtwagens en bussen is op 1 april uitgeput.
Subsidieregeling
De regeling stimuleerde ondernemers om vrachtwagens en bussen met een Euro 5 motor of een motor die voldoet aan de EEV-norm aan te schaffen. Deze motoren stoten minder roet en NOx uit dan de verplichte Euro 4 motor. De schone(re) motoren dragen bij aan een betere luchtkwaliteit.
Extra budget
Het Ministerie van VROM onderzoekt de mogelijkheid om extra budget voor de regeling beschikbaar te stellen. Het Ministerie van VROM stimuleert vanaf 1 oktober 2006 de aanschaf van nieuwe, ongebruikte vrachtwagens en bussen met een Euro 5 dieselmotor of een motor die voldoet aan de EEV-norm. Met het totale budget van 30 miljoen is de aanschaf van 11.350 schone voertuigen gesubsidieerd. Het aantal subsidieaanvragen steeg afgelopen maand explosief.
Oorzaak stijging aantal subsidieaanvragen
De oorzaak hiervan is hoogstwaarschijnlijk dat per 1 april het subsidiebedrag voor Euro 5 vrachtwagens met een motorvermogen vanaf 225 kW verlaagd is van 2.500 euro naar 500 euro. De markt heeft hierop gereageerd met een groot aantal aanvragen.
Verbeteren luchtkwaliteit
De subsidieregeling voor de inbouw van roetfilters maakt deel uit van een breed pakket aan stimuleringsregelingen voor roetfilters en schonere motoren. Het doel van de regelingen is de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren door de uitstoot van fijn stof door dieselvoertuigen te verminderen. Euro 5 en EEV-voertuigen hebben toegang tot de milieuzones.