Als je crowdfunding overweegt voor het financieren van je project, wees dan goed voorbereid en flexibel door goed gebruik te maken van de mogelijkheden die het systeem biedt. Crowdfunding is een spannende tour hoewel de beloning groot kan zijn.
Zorg voor een geweldig project
Je krijgt maar een keer de kans om je vrienden en familie om een donatie te vragen. Verpest deze kans niet met een slecht project.
Bepaal een realistische doelstelling
Ieder bedrag dat boven de vijftienduizend euro uitkomt, is moeilijk te bereiken. Denk dus na over het bedrag. Bedenk je dat, wanneer je gebruik maakt van een crowdfundingplatform, de site je niet zal weerhouden om meer geld binnen te halen dan je doel. Als je je doel echter niet bereikt, zijn er consequenties. Het is beter om een laag doel te stellen dat uiteindelijk over de kop gaat, dan een hoog doel te stellen dat mislukt.
Denk na over je prijzen
Maak doneren voor alle prijscategorieën aantrekkelijk, zelfs die van vijf of tien euro. Begrijp dat er mensen zijn die wel willen helpen, maar voor wie een donatie van bijvoorbeeld vijftig euro te laag is. Maak de site aantrekkelijk en bruikbaar voor mensen met verschillende financiële achtergronden.
Maak doneren leuk met "beperkt verkrijgbare" prijzen. Als je om geld vraagt, vraag dan om het laagst mogelijk bedrag dat de site toestaat.
Veel kleine bedragen leveren uiteindelijk een groot bedrag op. Mensen die meer willen geven doen dit zonder aanmoediging.
Plaats je project niet op meer dan een crowdfunding platform, vooral niet tegelijkertijd
Elke euro telt, en als je denkt "je kansen te spreiden" door het project te plaatsen op meerdere crowdfunding platforms, schiet je twee keer in he eigen doel. Het is beter om iedere euro op een centrale website te werven, zo voorkom je bovendien dat je sociale netwerk in de war raakt, of dat je gierig overkomt. Sommige mensen plaatsen hun project op na een mislukte campagne op een ander crowdfundingplatform. Dit is meestal ineffectief en heeft bovendien geen klasse.
Steek tijd in je crowdfundingproject
Stel dagelijkse doelen. Projecten op het internet plaatsen en vervolgens gaan zitten duimen werkt niet. Je zult dagelijks aan de slag moeten om het doel te bereiken. Als je hier niet toe bereid bent, of denkt dat je simpelweg een project kan plaatsen om "te zien wat er gebeurd" begin er dan niet aan.
Je verpest de enige kans die je krijgt om te crowdfunden.
Zorg voor onophoudelijk vermaak
Maak een fantastische, competente, oprechte en vermakelijke videopresentatie. Blijf hiervoor nieuw materiaal maken. Deze projecten (en de niet aflatende verzoeken om geld) verouderen heel snel, al na 24 uur.
Houd het levendig, en stel jezelf in om mensen een tot twee maanden (afhankelijk van de looptijd van het crowdfundingproject) te entertainen.
Doe je dat, dan komt het geld vanzelf. Mensen zullen plezier hebben van he wervingsproject, en niet je Facebook statussen blokkeren op dag drie.
Gebruik je voltallige team
Het hele team zal zich moeten inzetten. Mensen die je persoonlijk willen steunen hebben dit binnen enkele dagen wel gedaan. Wat doe je met de rest van de maand? Als je zorgt dat ieder lid van het team zijn steentje bijdraagt, en zijn netwerk aanspreekt, neemt je kans op succes enorm toe.
Crowdfunding is een revolutionaire tool om donateurs of sponsors te werven. Het maakt projecten mogelijk, die anders niet de nodige financiële steun hadden kunnen vinden.
Meer informatie