Kunst, cultuur en media

Van subsidieaanvraag naar SVDJ Accelerator

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek gaat een interessant experiment aan en stapt over op een sprintsysteem om gerichter te subsidiëren. Het fonds verwacht hierdoor minder bureaucratische formaliteiten en een flexibel systeem, dat past bij de innovatieve mentaliteit van start-ups. Een systeem waarin ze bovendien het meeste halen uit een beperkt subsidiebedrag. Vanaf 15 januari kun je je hiervoor aanmelden.

Wijziging subsidiesysteem

"Wie innoveert, doet het omgekeerde. Innovatie begint vanuit onzekerheid. Je formuleert aannames, gaat die testen en stuurt daarop bij. Je benodigde budget is telkens weer afhankelijk van waar je volgende stap naartoe wijst".

"We hebben de begeleiding het afgelopen jaar aangepast op deze innovatieve denkwijze, maar het subsidiesysteem bleef intact. Dus zijn er nu projecten die achteraf slechts de helft van de toegekende subsidie nodig hadden. Net zo goed zijn er projecten die vastliepen, terwijl ze met meer middelen veel hoger hadden kunnen vliegen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. We zijn er om de journalistiek te stimuleren, zonder mitsen en maren.  Op deze manier wordt ons jaarlijkse innovatiebudget optimaal benut".

Van subsidieaanvraag naar SVDJ Accelerator

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek lanceert nu de SVDJ Accelerator.

Je ontvangt nog steeds financiële ondersteuning, maar er is een groot verschil. Je dient geen aanvraag meer in voor subsidie, maar voor een begeleidingsplek. Deze plekken zijn voor start-ups, maar net zo goed voor nieuwe projecten binnen gevestigde organisaties. Of je nou freelancer bent, schrijft voor de krant, werkt voor de omroep, lesgeeft aan een opleiding of nog nooit in de journalistiek gewerkt heb: iedereen is welkom.

Het beperkte aantal mensen dat Stimuleringsfonds voor de Journalistiek zal toelaten, komt in de Accelerator. Daar worden ze, op basis van hun specifieke behoeften, gekoppeld aan coaches en mentoren. Samen met hen kijken ze vervolgens per stap naar wat het team nodig heeft.

Steeds schrijft het team een nieuw plan, met bijbehorende begroting. En dan gaan ze aan de slag. Om vervolgens te evalueren en weer aan een nieuwe stap te beginnen. Tot aan het jaarlijkse event Media van Morgen, vanwaar zoveel mogelijk teams vertrekken met vervolgfinanciering van een bestaand (media)bedrijf dat brood ziet in hun project.

Aanmelden

Je kunt je vanaf 15 januari aanmelden.