De financiële middelen voor de Bedrijvenregeling worden centraal beheerd door VROM. Op grond van het Besluit Financiële bepalingen Bodemsanering dient ieder conceptbesluit tot subsidie verlening te worden gemeld bij VROM met het verzoek om de benodigde middelen te reserveren.
Wat verandert er
Vanaf 1 juli verstuurt het bevoegd gezag Wbb de aanvraag direct naar VROM. In de huidige procedure stuurt het bevoegd gezag de aanvraag naar Bodem+. Bodem+ toetst deze aanvraag op volledigheid en juistheid (o.a. concept besluit, bijlage 8 en kostenraming).
Vervolgens wordt de aanvraag doorgestuurd naar VROM, waar de middelen worden gereserveerd. VROM bevestigt dit schriftelijk aan het bevoegde gezag. Vanuit het veld ontvangt Bodem+ signalen dat de afhandelingtermijn bij Bodem+ en VROM te lang duurt. Hierdoor is het voor bevoegde gezagen lastig om hun eigen afhandelingtermijnen te halen. Bovendien is inmiddels veel ervaring met de huidige regeling opgedaan bij de bevoegde overheden.
Afhandelen subsidies eenvoudiger
Door deze ervaringen te bundelen in een handleiding en een concept beschikking wordt het afhandelen van de subsidie besluiten eenvoudiger en de doorlooptermijn korter. Bodem+ neemt hier de adviesrol op zich en kan door de bevoegde overheden worden ingeschakeld voorafgaand aan het opstellen van de concept aanvragen, en bij meer complexere gevallen.
Elk bevoegd gezag wordt op korte termijn (rondom 1 juni) uitgebreider geïnformeerd. Zo wordt ieder college van Bestuur per brief geïnformeerd door VROM en ontvangen de hoofden Bodem, en de inhoudelijk verantwoordelijke medewerkers nadere informatie met de bijbehorende stukken direct van Bodem+.