Vijf veel gemaakte fouten bij crowdfunding

Crowdfunding is steeds meer een succesvol alternatief aan het worden voor een succesvolle financiering van je project of organisatie. Leer welke fouten je moet voorkomen bij het opzetten van een eigen crowdfundingproject.

Fout 1: Verkeerde financiële verwachtingen

Wanneer je een grote succesvolle crowdfundingcampagnes succesvol gefund ziet worden is het makkelijk verblind te raken door het succes van iemand anders. Het is belangrijk dat je je hoofd koel houd en begint met een realistische financiële doelstelling.

Laat je zeker inspireren door succesvolle crowdfunding campagnes, maar begin je campagne met realistische doelstelling. Telkens weer blijkt dat de kans op succes met een crowdfunding campagnes aanzienlijk daalt naarmate je doelstelling niet realistisch is. Bedenk jezelf hierbij dat het voordeliger is om met een lagere financiële doelstelling te slagen dan niet slagen met een hoge financiële doelstelling.

Realiseer je ook dat veel crowdfundingplatforms alleen het geld uitkeren wanneer de doelstelling is gehaald. Het zou jammer zijn als je je doelstelling voor 80% haalt en niks uitgekeerd krijgt. Ken dus de beperkingen van je project en je marktwaarden.

Fout 2: Te weinig marketing

Je hebt een superhippe website gebouwd, een vlotte video geupload en een inspirerende tekst geschreven. Als je denkt dat je nu klaar bent met de marketing heb je het helemaal fout. Een van de meest voorkomende fouten bij crowdfunding is gebrek aan marketing. Gebruik verschillende tactieken om de mensen naar je crowdfundingproject te leiden.

Laat zien wie je bent, waarom ze je financieel moeten steunen en hoe ze je financieel kunnen steunen. Door actief aan marketing te doen zorg je er ook voor dat je een voorsprong kunt opbouwen richting concurrerende crowdfundingprojecten.

Fout 3: Te weinig aandacht voor de kleine funders

Mensen die je crowdfundingproject met een groot bedrag ondersteunen zijn natuurlijk geweldig. Maar vergeet nooit hoe belangrijk ook de kleine funders zijn voor je project.

Wanneer je een minimum bedrag vraagt aan je funders, of te veel vraagt, kan dit een desastreus effect hebben. Maar voorkom ook dat je een te hoge waarde toebedeelt aan de beloningen die je eventueel aan je funders verstrekt. Als je bij het funden van je project als een beloning een t-shirt uitdeelt en deze een waarde toekent van 100 euro is er definitief iets mis met je project.

Blijf binnen een redelijke prijsklasse. Geef je een fysieke beloning aan je funders? Vergeet dan niet de productieprijs en distributiekosten op te nemen in je calculatie. Het zou tenslotte jammer zijn wanneer je gefunde project voor een groot deel weer op zou gaan aan de productie en verzendkosten voor het presentje richting je funders.

Fout 4: Te weinig aandacht voor branding

Net als een bedrijf met producten moet ook een crowdfundingproject een merk hebben. Je moet, zoals het ook wel zo mooi heet, je crowdfundingproject “branden”. Branding helpt ervoor dat mensen die zich buiten je directe relatienetwerk bevinden zich makkelijker met je crowdfundingproject kunnen identificeren en associëren.

Branding werkt op verschillende niveau’s dus denk aan zaken als webdesign, logo, marketing en content. Als het goed is zal elk stukje van je crowdfundingproject versterkend werken richting het “branden” van je crowdfundingproject. Een bijna eclectische mengelmoes van afbeeldingen, video’s en artikelen is een veelvoorkomende en vaal onherstelbare crowdfunding vergissing.

Fout 5: Te weinig aandacht voor concurrentie en marktonderzoek

Het series nemen van je concurrentie is een belangrijk onderdeel van crowdfunding. Tenzij je een echt opmerkelijk en uniek idee hebt zijn er waarschijnlijk andere crowdfunders op zoek naar financiering voor soortgelijke producten, projecten of organisaties.

Als je je concurrentie niet series neemt zul je je verwachtingen naar beneden moeten bijstellen en heb je grote kans dat je je targets niet haalt. Dat is precies ook de reden waarom marktonderzoek zo belangrijk is voor de lancering van je crowdfundingproject. Let op alle crowdfundingprojecten die vergelijkbaar zijn met je project en probeer ze te doorgronden. Welke bedragen vragen ze, wat is de target, wat zijn de presentjes, maken ze gebruik van unieke video en content en hoe vaak is er een update.

Probeer er ook op te letten waar de funders van soortgelijke projecten vandaan komen en wat hun enthousiasme aanwakkert. Kijk ook naar projecten in het verleden en naar toekomstige projecten. 

Meer informatie

Dossier Crowdfunding

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!
  • Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
  • Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
  • Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.

Word nu lid

Je bent al lid voor slechts € 49,- per maand!