De motieven van een sponsor

Je moet jezelf altijd de vraag stellen waarom bedrijven eigenlijk organisaties en projecten sponsoren. Wees jezelf bewust van de verschillende sponsoringmotieven. Niet alleen hun je hierop inspelen bij het het benaderen van nieuwe potentiële sponsors, je kunt hierdoor ook beter inspelen op de behoeften van bestaande sponsors. 

Juiste of nieuwe doelgroepen bereiken

Een bedrijf richt zich bij het benaderen van klanten over het algemeen op een of meerdere doelgroepen. Deze doelgroepen kunnen via sponsoring soms uitstekend bereikt worden.

Om deze reden kun je onder de sponsors van plaatselijke zeil-, tennis- en hockeyverenigingen relatief veel financiële dienstverleners vinden.

Naamsbekendheid

Shirtsponsoring, de sponsoring van een zaal of titelsponsoring kunnen de naamsbekendheid van een bedrijf verhogen.

Van Afas zal lang niet iedereen gehoord hebben, maar het Afas Circustheater zal al een stuk bekender in de oren klikken. Swoop is een onbekende naam, die door shirtsponsoring van Vitesse de voetballiefhebbers ook een stuk bekender in de oren zal klinken.

Relatiemarketing / Hospitality

Voor een sponsor kunnen de mogelijkheden op het gebied van relatiemarketing en hospitality soms van toegevoegde waarde zijn.

Een bekend voorbeeld hiervan zijn de sponsors van bijvoorbeeld het Concertgebouw, die hun relaties kunnen uitnodigen voor uitvoeringen van het Concertgebouw.

Ook de sponsoring van Max Verstappen door Jumbo, en de mogelijkheid die hierdoor ontstaan voor Jumbo om haar klanten in contact te brengen met Max Verstappen, zijn geslaagde voorbeeld van relatiemarketing en hospitality.

Unieke content creëren 

Voor bedrijven wordt het kunnen aanbieden van unieke content, bijvoorbeeld op de website, steeds belangrijker. Een sponsor kan, in samenwerking met de gesponsorde, soms tot unieke content komen.

Een voorbeeld van het creëren van unieke content door sponsoring is Ziggo, met de sponsoring van Ziggo Dome. Hierbij worden evenementen die gehouden worden in het Ziggo Dome soms exclusief op het Ziggo kanaal uitgezonden.

Een uitgesproken voorbeeld van het creëren van content via sponsoring is Red Bull, die via sponsoring van extreme sporten en evenementen veel unieke content heeft.

Ook op regionaal en plaatselijk niveau is het mogelijk om door sponsoring unieke content te creëeren, en deze bijvoorbeeld op je website te ontsluiten.

Product of diensten onder de aandacht brengen

Soms zijn de producten of diensten van de sponsor redelijk complementair met de activiteiten of het project van de gesponsorde. In deze gevallen kan sponsoring een mogelijkheid bieden om de producten of diensten van de sponsor onder de aandacht te brengen.

Voorbeelden hiervan zijn de sponsoring van het Bloemencorso door Bloemenveiling Aalsmeer, en de sponsoring van de Eredivisie door KPN.
Een ander geslaagd voorbeeld van deze vorm van sponsoring is Forbo (vloeren), welke sponsor was van een museum, waarbij de kleur van de vloeren werd aangepast aan de kleuren van de schilder.

Ook de sponsoring van de renovatie van schilderijen door AkzoNobel, die haar expertise op het gebied van verf inbrengt, is hier een uitstekend voorbveeld van.

Imagoverandering

Wanneer je als bedrijf bezig bent met het veranderen van je imago is het van belang om doelgroepen aan te spreken die passen bij het gewenste imago.

Kruidvat bereikt door sponsoring van het Concertgebouw een totaal andere doelgroep. Ook DELA (uitvaart) probeerde door sponsoring van Beachvolleybal een veel jongere doelgroep te bereiken.

Company pride en recruitment

Voor bedrijven is het belangrijk dat de bestaande werknemers trots zijn op het bedrijf, en potentiële werknemers graag bij het bedrijf willen werken.

Sponsoring kan een mogelijkheid zijn voor bedrijven om hieraan te appelleren. Brunel probeert dit te realiseren met Team Brunel (zeilen), CMS Derks Star Busmann probeert dit te realiseren via sponsoring van de Nederlandse Opera.

Ook de bekende "Google Friday" is hier in zekere zin een voorbeeld van. Een bedrijf sponsort hierbij bijvoorbeeld 4 uur per week per medewerker. In deze tijd kan een medewerker aan eigen projecten werken. Ook afgeleide vormen zijn waargenomen, waarbij in deze uren een maatschappelijke invulling kan worden gegeven.

Zeker wanneer er krapte is op de arbeidsmarkt zullen werknemers eerder kiezen voor werkgevers waar ze trots op zijn.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid en lokale betrokkenheid

Klanten verwachten meer dan ooit dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en lokaal betrokken zijn.

Een goed voorbeeld van deze maatschappelijke betrokkenheid is "TOMS", een super symathiek schoenenmerk. Bij aanschaf van één paar schoenen doneert het merk één paar schoenen aan een kind in nood.

Ook Libresse is hier een mooi voorbeeld van. Bij aankoop van een actiepak Libresse doneert het merk een pak maandverband of een overeenkomstige bijdrage daarvan aan schoolbeurzen voor meisjes in de regio Mundri, Zuid-Soedan.

Een goed voorbeeld van lokale betrokkenheid is het truck merk Scania, met 2.000 medewerkers de grootste industriële werkgever in de regio, en sponsor van de Zwolse Halve Marathon. Niet alleen laat het bedrijf hiermee haar lokale betrokkenheid zien, het stimuleert hiermee ook een gezondere levensstijl van haar medewerkers.

Sales

Ook de directe stimulering van de verkoop kan een legitieme reden zijn om te sponsoren.

Voorbeelden hiervan zijn de sponsoring van de Eredivisie door Plus Supermarkten en de sponsoring van PSV door Energiedirect.nl.
Op lokaal niveau is een succesvol voorbeeld de voetbalplaatjes van de plaatselijke jeugdvoetballers die verzameld kunnen worden.

Merkloyaliteit

Sponsoring van culturele en sportieve evenementen blijkt een geschikte manier om loyaliteit aan het merk te creëren.

Voorbeeld hiervan is de sponsoring van de KNHB door Volvo. 

Business to business

Het bereiken van zakelijke doelgroepen kan ook reden zijn om een organisatie of project te sponsoren, zeker als die de zakelijke doelgroep erg aanspreken.

Voorbeelden van business to business sponsoring zijn de AFAS Tennisclassics en de IBM Masters Golf.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!
  • Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
  • Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
  • Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.

Word nu lid

Je bent al lid voor slechts € 49,- per maand!