War Child is een goed doel dat 29 jaar geleden werd opgericht en sindsdien een grote naamsbekendheid heeft verworven. Ondanks de sterke concurrentie in de sector weet War Child zich te onderscheiden. Mathijs Reus, voormalig manager particuliere fondsenwerving, vertelt hoe War Child dit aanpakt.
Muziek
Met het nummer ‘De Speeltuin’ van Marco Borsato maakte Nederland in 1998 kennis met War Child. In de jaren daarna hebben artiesten zoals Ali B, Paul de Leeuw en Ilse de Lange speciale concerten gegeven. “De War Child Peace Concerten uit de beginperiode zijn veel mensen bijgebleven,” vertelt Mathijs. “Hiermee hebben we echt een merk neergezet.” Muzikale events blijven belangrijk, zoals het speciale concert van Martin Garrix voor War Child en de fondsenwervende TV-avond ‘Jij&Ik voor War Child’ waarin zingen centraal staat.
Inmiddels heeft de stichting een jaarlijkse opbrengst van 50.9 miljoen euro, zoals vermeld in het jaarverslag van 2022. De particuliere markt draagt bijna een kwart bij aan deze inkomsten. “We hebben zo’n 90.000 structurele Friends, zoals wij onze donateurs noemen, en jaarlijks nog ongeveer 30.000 mensen die incidenteel doneren.” De overige inkomsten komen van bedrijven, overheden, diverse organisaties, de Nationale Postcode Loterij, acties en nalatenschappen.
Emotie
“Ondanks de groei in inkomsten, staat de Nederlandse geefmarkt onder druk,” legt Mathijs uit. “Het is lastig om je te onderscheiden en de aandacht van het publiek vast te houden.” War Child biedt oorlogskinderen naast onderwijs en bescherming ook psychosociale steun, wat lastig uit te leggen is. “We proberen eerst de emotie te pakken en op urgentie support te vragen, onder andere via de verhalen van de kinderen en met aansprekende slogans zoals ‘haal de oorlog uit een kind’. Als we de aandacht hebben en iemand is bereid te doneren, leggen we meer uit over ons werk.”
Mathijs en zijn team hebben hiervoor een eerstejaarstraject opgezet. “Nieuwe donateurs worden uitgebreid geïnformeerd over ons werk, ontvangen een bericht van een ‘held uit het veld’ en er volgt een onderzoekje waarin mensen hun mening kunnen geven.” War Child heeft ook haar CRM verbeterd, waardoor de informatie beter afgestemd is en inzichtelijk is welke kanalen en doelgroepen het meest rendabel zijn. “Daarnaast hebben we panels van Friends die meepraten en organiseren we loyalty-events om de band te versterken.”
Jong
War Child staat bekend om haar jonge karakter. “In de eerste 10 jaar hebben we ons duidelijk zo geprofileerd en daar profiteren we nog steeds van,” zegt Mathijs. Dit jonge karakter uit zich in vlotte teksten, de benaming van donateurs als Friends en de informele aanspreekvorm. Hiermee creëert de stichting een gelijkwaardige relatie. “Door jong, rebels en sprankelend te zijn, onderscheiden we ons van de rest.”
Het donateursbestand bestaat voornamelijk uit 40-plussers, wat voor de goede doelenmarkt relatief jong is. Toch zou Mathijs graag een jongere doelgroep willen bereiken. “Het is een uitdaging om jongeren te bereiken; we moeten hiervoor moderner, vernieuwender en innovatiever zijn.”
Vernieuwend
War Child werkt hard aan vernieuwing, onder andere door influencers en YouTubers in te zetten. “Zij brengen de problematiek bij een jonge doelgroep onder de aandacht, bezoeken acties van kinderen en jongeren voor War Child, reizen voor War Child en posten op social media over ons werk,” zegt Mathijs. Ook heeft de stichting een podcast op Spotify geplaatst; de Warcast. “Deze vertelt het verhaal van een meisje uit Syrië, waarbij kinderen dankzij 3D-geluidstechniek ervaren wat oorlogskinderen moeten doorstaan.”
Door teasende content op social media te plaatsen met links naar de website, probeert War Child meer verkeer naar de site te genereren. “Op de recent vernieuwde website kun je nu ook geld overmaken voor een campagne zonder meteen veel gegevens in te vullen. We merken dat mensen die een losse donatie doen later vaak structurele donateur worden, omdat ze overtuigd zijn van ons werk. Ook kun je geld doneren met Tikkie. We zoeken steeds naar nieuwe manieren en hopen zo meer doelgroepen te bereiken die ons kunnen helpen om de oorlog uit het kind te halen.”
Over War Child
De Nederlandse Willemijn Verloop werkte bij een Europese organisatie die zich inzette voor vrede in de Balkan. In het verwoeste Bosnië ontmoette zij de Britse muziekprofessor Nigel Osborne. Samen organiseerden zij therapeutische muziekworkshops voor kinderen in een schuilkelder. Terug in Nederland breidde zij de activiteiten uit en zo ontstond War Child. Met spel-, zang- en bewegingsactiviteiten helpt War Child oorlogskinderen hun veerkracht te versterken. De stichting werkt ook samen met ouders, leerkrachten en gemeenschappen om de kinderen in staat te stellen een vreedzame toekomst op te bouwen.
Foto: Matthijs Reus
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 05-03-2024 en geüpdatet op 29-05-2024 om de meest recente informatie en ontwikkelingen weer te geven.