Deze regeling biedt financiële ondersteuning voor gemeenten in de provincie Groningen om verkeersveiligheidsmaatregelen te implementeren. Het doel is om het aantal verkeersslachtoffers te halveren tegen 2030, met als ultieme ambitie nul verkeersslachtoffers in 2050. Gemeenten kunnen subsidie aanvragen voor zowel infrastructurele aanpassingen als educatieve activiteiten die bijdragen aan verkeersveiligheid. De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten.
Het doel van de Subsidieregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid provincie Groningen 2024 is om de verkeersveiligheid in de provincie Groningen te verbeteren. Dit wordt gedaan door het verstrekken van subsidies voor infrastructurele maatregelen en educatieve activiteiten.
De subsidieregeling is onderdeel van het bredere Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Provincie Groningen 2022-2027. Het richt zich op het halveren van het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030, met als uiteindelijke ambitie nul verkeersslachtoffers in 2050. Deze regeling ondersteunt projecten die bijdragen aan veilige infrastructuur, verkeerseducatie en handhaving, gebaseerd op de 3E-aanpak (engineering, enforcement, education).
Subsidiabele activiteiten
Infrastructurele maatregelen: Aanleggen of aanpassen van wegen, voetpaden, fietspaden, en fietsstraten met als hoofddoel het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Educatieve activiteiten: Programma's en campagnes gericht op het verhogen van verkeersveiligheidsbewustzijn onder diverse weggebruikers.
Thema's en voorbeelden van uitwerkingen
Veilige infrastructuur: Geloofwaardige inrichting van 30 km/uur- en 60 km/uur-wegen, scheiden van verkeersstromen op 50 km/uur-wegen, verbetering van bermen op 80 km/uur-wegen.
Heterogeniteit in het verkeer: Scheiden van verkeersstromen en homogeniteit van snelheden, initiatieven zoals ‘auto te gast’ en ‘Verkeer in de stad’.
Technologische ontwikkelingen: Voorlichting over veilig gebruik van nieuwe systemen.
Kwetsbare verkeersdeelnemers: Aanpassen van infrastructuur voor voetgangers en andere kwetsbare groepen.
Onervaren verkeersdeelnemers: Samenwerking met maatschappelijke partners voor verkeerseducatie gericht op ouderen en scholieren.
Rijden onder invloed: Voorlichtingscampagnes om de sociale norm voor middelengebruik in het verkeer te versterken.
Snelheid in het verkeer: Infrastructuur, educatie en handhaving om veilige snelheden te stimuleren.
Afleiding in het verkeer: Voorlichting en educatie over veilig gebruik van smartfuncties.
Verkeersovertreders: Weginrichting die overtredingen ontmoedigt, sociale normcampagnes voor veilig gedrag.
Doelgroep
Gemeenten binnen de provincie Groningen.
Werkgebied
Provincie Groningen
Voorwaarden
Projecten moeten plaatsvinden in een gebied waar risico voor verkeersveiligheid bestaat volgens het SPV2030.
Projecten moeten bijdragen aan een of meerdere beleidsthema's uit het SPV2030.
Bij infrastructurele projecten moet aandacht en budget zijn voor verkeerseducatie (3E-aanpak).
Advies moet worden ingewonnen bij het OV-bureau Groningen-Drenthe voor busvriendelijke maatregelen indien de projectlocatie een buslijn omvat.
De aanvragende gemeente draagt minimaal 25% bij in de totale projectkosten.
Restricties
Subsidie wordt niet verleend voor projecten die niet op de openbare weg plaatsvinden.
Projecten waarbij de opdrachtgever een andere entiteit is dan de aanvragende gemeente.
Niet subsidiabele kosten zijn reguliere onderhoudskosten, verrekenbare of compensabele BTW, en overheadkosten zoals bestaande ambtenarensalarissen (met uitzondering van engineeringskosten).
Subsidie
De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten.
Aanvragen
Online, via de website van de verstrekker (zie links).
Alles leuk en aardig horen we je zeggen, maar ik ben geen specialist. Maar wij wel! Kom je er niet aan uit? We helpen je graag op weg via onze uitgebreide kennisbank, ons unieke stappenplan en een on demand webinar.
Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak van deze website zo fijn mogelijk te maken. Je kunt hier lezen welke cookies we plaatsen. Wil je dit niet? Klik dan op ''Enkel noodzakelijke cookies"