OCW heeft met nog veertien andere partijen uit het onderwijs en bedrijfsleven het 'Convenant Sponsoring' ondertekend. Met dit convenant binden bedrijven en scholen in het primair en voortgezet onderwijs zich aan heldere gedragsregels bij het afsluiten van sponsorcontracten. Het gaat om een aanscherping van eerder gemaakte afspraken over sponsoring in het onderwijs.
Nieuwe afspraken
Belangrijkste nieuwe afspraak is meer betrokkenheid van ouders, leraren en leerlingen via de medezeggenschapsraad bij de beslissing om een sponsorcontract af te sluiten. De Inspectie van het Onderwijs zal scherp toezien op de naleving van de wetgeving op dit punt.
Ook spraken de partijen af dat zij zullen bevorderen dat nieuwe sponsorcontracten een gezonde levensstijl van leerlingen mogelijk en aantrekkelijk moeten maken.
De belangrijkste spelregels voor sponsoring zijn verder dat bedrijven vanuit een maatschappelijke betrokkenheid samenwerken met scholen. Deze samenwerking mag geen nadelige invloed hebben op de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Bovendien mogen de kernactiviteiten van scholen niet afhankelijk worden van sponsoring.
Duidelijke richtlijnen
De spelregels in dit convenant geven een duidelijke richtlijn aan alle partijen om tot een juiste keuze te komen als het om sponsoring gaat. De ondertekenaars van het Convenant Sponsoring zijn: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, VNO-NCW, MKB Nederland, Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU), de Consumentenbond, Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs (LOBO), Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), Nederlandse Katholieke Vereniging van Ouders (NKO), Ouders&Coo, Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS), PO-Raad, VO-Raad, Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs en de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS).