Van 8 oktober tot en met 30 november kunnen beroeps- of sectororganisaties die promotieprogramma’s voor Europese landbouwproducten organiseren in aanmerking komen voor subsidie / cofinanciering.
Promotie
De Europese Unie wil de voorlichting over en de afzet van landbouwproducten in Europa stimuleren. Het gaat om promotieprogramma’s voor groente en fruit, bloemen- en plantenteelt, zuivel- en vleesproducten uit de biologische landbouw. Nieuw dit jaar is dat acties voor verse groente en fruit gericht op kinderen in onderwijsinstellingen een hogere vergoeding krijgen. De promotieacties moeten in landen van de Europese Unie plaatsvinden.
Toepassing
- PR- en reclameacties die aandacht vragen voor de voordelen van de EU-producten op bijvoorbeeld het gebied van kwaliteit, voedselveiligheid, dierenwelzijn of milieuzorg.
- Deelname aan evenementen, beurzen en tentoonstellingen van nationale of Europese betekenis.
- Voorlichtingsacties gericht op bijvoorbeeld beschermde geografische aanduidingen van producten, beschermde oorsprongsbenaming of in bepaalde gebieden geproduceerde kwaliteitswijnen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om producten die alleen een bepaalde naam mogen dragen als ze uit een specifieke regio komen, zoals bepaalde tafelwijnen, champagne en kazen.
Subsidie
De Europese Unie vergoedt maximaal 50% van de kosten van het programma. Voor de acties gericht op kinderen in onderwijsinstellingen wordt maximaal 60% vergoed. De aanvrager moet ten minste 20% van de kosten voor haar rekening nemen.