Toepassing
Startups in de digitale sector hebben de kans om deel te nemen aan een internationale start-up wedstrijd, uitgeschreven door een van 's werelds meest toonaangevende luchtvaartmaatschappijen. Interessant is dat startups uit de hele wereld kunnen deelnemen. Of je nu uit New York, Beijing, Jakarta of ergens daartussen komt, als je digitale oplossing het potentieel heeft voor de luchtvaartmaatschappij om de nieuwe wereld te leiden, ga dan nu de uitdaging aan!
Uitgangspunt is dat je startup een digitale oplossing kan bieden voor een van de zes uitdagingen waarmee de luchtvaartmaatschappij te maken heeft. Deze uitdagingen variëren van een betere reiservaring voor reizigers door bijvoorbeeld de identificatie van vermiste reisbagage beter te automatiseren of de instapervaring voor reizigers te optimaliseren. Maar het kan ook gaan om bijvoorbeeld een app waarmee je door gamification beter personeel kunt selecteren. Of om bijvoorbeeld nieuwe digitale tools om klanten effectief van dienst te zijn en tegelijkertijd te voldoen aan de vereisten voor sociale afstand op de grond of aan boord van het vliegtuig.
Voorwaarden
Je aanmelding moet te maken hebben met een digitaleoplossing voor één van de onderstaande uitdagingen van de luchtvaartmaatschappij.
- Uitdaging 1: Naadloze reiservaringen
- Hoe kan het identificatieproces van beschadigde bagage geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld via:
- Beeldherkenningsalgoritmen die automatisch de staat van bagage kunnen identificeren bij selfservice bagageafgiftebalies
- Draagbare scan- en bagageschadeherkenningsoplossingen bij handmatige incheckbalies
- Andere methoden voor automatische herkenning van bagageschade
- Hoe kan de bagage in de cabine beheerd worden om een vlotte instapervaring te garanderen, bijvoorbeeld via:
- Oplossingen voor het tellen en bewaken van de omvang en het volume van bagage tijdens het aan boord gaan
- Gemakkelijke facilitering van bagagelabels en transport naar vracht
- Hoe kan de ervaring van klanten aan boord van bepaalde vluchten opnieuw ingericht worden, bijvoorbeeld via:
- Introductie van sociale gaming- of winkelervaringen met mobiele, augmented reality (AR) of virtual reality (VR) platforms
- Gezondheidszorgtoepassingen, apps of apparaten die het welzijn van klanten kunnen verbeteren
- Innovatieve digitale tools aan boord voor nieuwe klantsegmenten (bijv. reisplanning tijdens de vlucht)
- Nieuwe oplossingen voor inflight meetings of events voor bedrijven
- Gebruik van robotica, holografische projecties of vergelijkbare technologieën aan boord voor verbetering van de dienstverlening en entertainment
- Innovatieve en efficiënte manieren om de gezondheid en veiligheid van klanten te beschermen
- Hoe kan technologie gebruikt worden om cateringafval te verminderen en de levering aan boord van vooraf bestelde maaltijden te automatiseren, bijvoorbeeld via:
- Maaltijdreservering voor Economy Class-passagiers, waar ze hun maaltijden kunnen kiezen of ervoor kunnen kiezen om hun maaltijden af te zien voor hun vlucht
- Vergemakkelijk het laden van vooraf bestelde maaltijden op karren op een manier die cabinepersoneel helpt de vooraf bestelde maaltijden aan boord af te leveren
- Nauwkeurige afhandeling van vooraf bestelde maaltijden aan boord, zoals het identificeren van degenen die vooraf bestelde maaltijden hebben zonder handmatige tussenkomst van de bemanning, en automatische updates in geval van stoelwijziging
- Consumptietracking en -analyse voor eten en drinken (inclusief "droge kruidenierswaren") aan het einde van elke vlucht- / maaltijdservice, om de vereiste hoeveelheden voor volgende vluchten beter in te schatten
- Juiste maatvoering om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en om dynamisch de optimale hoeveelheid voor toekomstige vluchten af te leiden op basis van klant- en vluchtprofiel
- Uitdaging 2: Mensen en organisatie
- Hoe kan gamification gebruikt worden om de geschiktheid van kandidaten voor cabinepersoneelrollen te beoordelen, bijvoorbeeld via:
- De onderliggende motivatie, capaciteiten, eigenschappen en geschiktheid van potentiële kandidaten beter begrijpen door middel van gamification of andere digitale middelen
- Het huidige wervingsproces voor kandidaten voor cabinepersoneel stroomlijnen
- Hoe kunnen intuïtieve digitale tools gebruikt worden om ingenieurs te helpen bij activiteiten vóór vertrek, bijvoorbeeld via:
- Nieuwe tools voor sleepactiviteiten van vliegtuigen om de efficiëntie te verbeteren, fouten te verminderen, incidenten te verminderen en vertragingen te minimaliseren
- Oplossingen voor wateronderhoud om de efficiëntie te verbeteren, fouten te verminderen en een nauwkeurige opvoerhoeveelheid mogelijk te maken om brandstof te besparen
- Efficiënt beheer van grondapparatuur, zoals een grondaggregaat, draagbare airconditioning enz., zodat ingenieurs in realtime hun locatie, onderhoud en beschikbaarheid kunnen bekijken
- Uitdaging 3: Voor- en na het reizen
- Oplossingen die een naadloze winkelervaring mogelijk maken via mobiele platforms en smart tv / displays aan boord
- Offline voor online oplossingen die de top-of-mind-positie van de shop versterken
- Uitdaging 4: Reizen in het nieuwe normaal
- Hoe kunnen robuuste mogelijkheden ontwikkeld worden die de zorgen van klanten over hun gezondheid en veiligheid tijdens hun reis, zowel op de grond als tijdens de vlucht, wegnemen, bijvoorbeeld via:
- Nieuwe tools om klanten effectief van dienst te zijn en tegelijkertijd te voldoen aan de vereisten voor sociale afstand op de grond of aan boord van het vliegtuig
- Oplossingen die helpen bij het verkrijgen van contactgegevens van klanten, het traceren van contacten en het detecteren van Covid-19-symptomen
- Levering van meer wellnessoplossingen voor de langeafstandsreiziger of frequent flyer
- Slimme selfservice digitale tools om tegemoet te komen aan klanten die fysieke interactie met anderen liever vermijden
- Andere nieuwe innovaties die de gezondheid en veiligheid van klanten beschermen tijdens hun reis
- Uitdaging 5: Uitdagingen nieuwe zakelijke kansen
- Hoe kunnen de activa en het wereldwijde merk van de luchtvaartmaatschappij gebruikt worden om nieuwe producten, diensten en bedrijven te lanceren die grenzen aan- en de kernactiviteit van de luchvaartmaatschappij aanvullen, bijvoorbeeld via:
- Producten, diensten of ondersteuning aanbieden aan klanten door middel van messaging- of chatoplossingen op de juiste plaats en het juiste moment
- Gebruik van unieke verkoopmethoden voor nichesegmenten van klanten, bijvoorbeeld met vluchtabonnementen, familiebundels of speciale lidmaatschappen
- Implementeer oplossingen die frequent zakelijk reizen naadloos, productief of winstgevend maken voor zakenreizigers of bedrijven
- Nieuwe zakelijke kansen in de opkomende deeleconomie
- Digitale oplossingen die de luchtvaartactiviteiten soepeler maken
- Commercialisering van het merk en activa van de lichtvaartmaatschappij voor aangrenzende nieuwe bedrijven
Uitdagingen duurzaamheid
- Hoe kunnen nieuwe benaderingen ontwikkeld worden om de bestaande duurzaamheidsinitiatieven van de luchtvaartmaatschappij te verbreden?
Tip
Sommige oplossingen zullen geschikt zijn voor meerdere van bovenstaande uitdagingen, je kunt dus bij het indienen van je voorstel je aanmelden voor meerdere categorieën/uitdagingen.
Maar zorg er alsjeblieft voor dat je de pitch aangepast aan de uitdagingen. Deelnemers die een generieke pitch indienen bij meerdere uitdagingen, komen meestal niet ver.
Doelgroep
Onderstaande doelgroepen kunnen zich aanmelden:
- Geregistreerde bedrijven van over de hele wereld in hun vroege ontwikkelingsfase
Kansen
Mis deze kans niet om samen te werken met 's werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappij
- Directe samenwerking met bedrijven van de Singapore Airlines Group en meer
- Begeleiding door veteranen uit de luchtvaart- en reisindustrie
- Netwerkmogelijkheden met gerenommeerde merken in de branche
- Exposure en inzichten in de opwindende wereldwijde luchtvaartindustrie
- Oplossingen met zakelijk potentieel zullen snel worden opgenomen in het SIA Accelerator-programma, waar startups een Proof-of-Concept van hun oplossing zullen bouwen met financiële ondersteuning
Prijs
Tot 5 startups die deelnemen aan de uiteindelijke finaleronde zullen hun oplossingen versneld implementeren via het accelerator-programma van de luchvaartmaatschappij, en ontvangen o.a.:
- Deelname aan een programma van 10 weken om je oplossing te implementeren via een proof-of-concept
- Je krijgt vanuit de luchtvaartmaatschappij een bedrijfsmentor en adviseur toegewezen om samen een oplossing te ontwikkelen
- Toegang tot de API's van de luchtvaartmaatschappij en haar partners
- Werkruimte en faciliteiten binnen het innovatielab van de luchtvaartmaatschappij
- Ondersteuning bij de funding