Toepassing
Subsidie voor innovatieve journalistieke en mediaprojecten aan - gericht op, maar niet beperkt tot - de onderstaande gebieden:
- Manieren om lezersbetrokkenheid en/of lezersinkomsten te verhogen
- Ontwikkeling en diversificatie van bedrijfsmodellen
- Nieuwe distributiemethoden
- Bestrijding van verkeerde informatie
- Vergroten van het vertrouwen in journalistiek
- Nieuw publiek bereiken
- Verbeteren van de efficiëntie van workflows
- Verkennen van nieuwe technologieën
De verstrekker moedigt aanvragers aan om de potentiële kansen van het project duidelijk te onderstrepen door duidelijke indicatoren te verstrekken (bv. publieksgegevens, groei van het aantal abonnementen of verwachte financiële impact, enz.)
Doelgroep
De Europese Innovatie Challenge staat open voor alle soorten nieuwsorganisaties, inclusief freelancers en eenmanszaken, die originele journalistiek produceren en waarvan de projecten gericht zijn op het creëren van een meer duurzaam en divers nieuws-ecosysteem.
Deze challenge is in de eerste plaats bedoeld voor nieuwsorganisaties met een redactie van 50 of minder fulltime (FTE) journalisten, inclusief freelancers.
Uitgevers met iets meer dan 50 FTE journalisten kunnen echter in aanmerking komen, afhankelijk van Google's beoordelingsvermogen. Als je je specifieke situatie wilt bespreken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via eugnichallenge@google.com.
Voorwaarden
Beoordelingscriteria
De projecten zullen worden beoordeeld aan de hand van vijf hoofdcriteria:
- Innovatie
De voorkeur gaat uit naar projecten die innovatief en transformatief zijn voor de aanvrager en voor gebruikers
- Impact op het nieuws-ecosysteem
Voorkeursprojecten moeten potentieel aantonen voor een significante positieve impact voor de bredere sector. Zo worden bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden en open source-projecten aangemoedigd
- Haalbaarheid
Voorkeursprojecten moeten hun potentieel aantonen aan de hand van duidelijke indicatoren en verwachte metriek. Zij moeten de belangrijkste risico's en risicobeperkende maatregelen aangeven
- Diversiteit
Voorkeursprojecten kunnen aantonen dat ze zich inzetten voor diversiteit, gelijkheid en inclusie, of dat nu binnen hun publiek, organisatie of inhoud is. Google zet zich in voor Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie en ondersteunt bedrijven/projecten die in lijn zijn met deze waarden
- Inspiratie
Voorkeursprojecten zullen bereidheid tonen om kennis te delen en bij te dragen aan de verbetering van het ecosysteem in het algemeen. Dit kan activiteiten omvatten zoals het bijwonen van evenementen, het schrijven van blogposts of het bijdragen aan case studies. Geselecteerde begunstigden moeten een openbaar verslag opstellen met de lessen die uit het project kunnen worden getrokken.
Restricties
Projecten die niet in aanmerking komen voor financiering uit de Innovatie-uitdaging zijn:
- Projecten die alleen betrekking hebben op nieuwsberichtgeving of projecten die alleen maar nieuwscontent in andere talen vertalen
- Upgrades van verouderde publicatiesystemen
- Projecten die alleen betrekking hebben op het verzamelen of vermelden van gegevens (bijvoorbeeld de publicatie van vacatures of beursgegevens, of de herpublicatie van nieuwsartikelen)
- Projecten die alleen betrekking hebben op opleiding of onderwijs
- Projecten die geen invloed hebben op een nieuwsorganisatie
Subsidie
Tot maximaal 150.000 euro voor geselecteerde projecten.
Van het totale projectbudget zal de verstrekker tot 70% financieren, terwijl ten minste 30% door de aanvrager zelf moet worden opgebracht.
Het zelf gefinancierde deel kan operationele kosten omvatten.
In aanmerking komende uitgaven omvatten personeelskosten, engineeringkosten en de aankoop of licentiëring van apparatuur, instrumenten, hardware, software en andere activa of materialen die nodig zijn voor het project. De marketingkosten mogen niet meer bedragen dan 20% van het totale bedrag van de aangevraagde -financiering.
Redactionele uitgaven maken geen deel uit van de subsidiabele kosten en worden niet vergoed. De financiering mag niet worden besteed aan algemene en overheadkosten.
Aanvragen
Online, via de website van de verstrekker, gedurende de aanvraagperiode (zie links).