Als geen ander weet Danny de Graaf, ex-sponsoring manager van KLM waarom op zoveel sponsorverzoeken een negatieve reactie komt. Grote bedrijven hebbeneen sponsoringbeleid waarin exact staat omschreven staat op welke deelgebieden hun sponsoring activiteiten zich richten. "Sponsoring: hoe en waarom" is speciaal geschreven voor kleine en middelgrote organisaties en goede doelen.
Is in de commerciële wereld sponsoring al vanaf de jaren zeventig praktijk, bij culturele instellingen is sponsoring pas de laatste jaren in de belangstelling (door de crisis slinken de subsidiegelden van de gemeenten). Angst voor bemoeienis met het beleid was het grootste obstakel. Omdat consumenten steeds cynischer worden t.a.v. reclame is sponsoring een goed middel om sympathie voor een merk te winnen, voor associaties met het merk van de sponsor te zorgen van de sponsor en exclusief toegang te geven tot evenementen of een locatie.
Vooral de elementen passie en betrokkenheid van de achterban (ruim aanwezig in onze branche!) kunnen ingezet worden om een interessante sponsorpositie voor bedrijven te creëren.
Na hoofdstukken over het verschil tussen fondsenwerving en sponsorwerving (bij de laatste is er altijd een wederzijds belang en een commercieel belang bij de sponsor), hoe u sponsorwerving niet moet aanpakken, behandelt De Graaf de 5 categorieën van sponsorverzoeken (professionele verzoeken, “ik-verzoek”, “bedelbrief”, mailing en chaosverzoek) en de valkuilen waar mensen inlopen.
Bij een goede voorbereiding horen de randvoorwaarden om bedrijven te benaderen, een adequate beschrijving van uw bedrijf, een overzicht van de bedrijven die bij uw organisatie passen, en het belangrijkste onderdeel ‘Wat kan u de sponsor bieden?’. Dit laatste onderdeel is ook meteen het belangrijkste. Heeft uw bedrijf als subsidieontvanger goede contacten met de wethouder bijvoorbeeld, zet die dan in.
Vooral belangrijk voor onze branche is hoofdstuk elf ‘Sponsoring voor culturele organisaties’. Bij de cultuursector is het aanbieden van interessante tegenprestaties een van de sleutels van succes. Belangrijk is ook om de achterban mee te krijgen in een veel commerciëlere aanpak, anders kun je er beter meteen mee stoppen! Heel handig is ook het hoofdstuk ‘Op gesprek’ met een overzicht van mogelijk te verwachten vragen. Diplomatie is waarschijnlijk de belangrijkste eigenschap die u moet bezitten als sponsorwerver.
Afsluitende hoofdstukken over het sponsorcontract met daarin alle rechten en plichten van beide partijen en tips om een bedrijf dat sponsor wil worden ook langdurig aan je te binden, besluiten dit voortreffelijke boek dat vooral door de praktische aard ervan in elke grote basisbibliotheek met een sponsorbeleid thuishoort.
Bron: Agnes Klitsie
Meer informatie
Boek: 'Sponsoring: hoe en waarom'
Dossier Sponsoring