Dit artikel geeft antwoord op de vraag waar een sponsor op zal letten, hoe je sponsors kunt zoeken die actief zijn op een bepaald gebied (b.v. sponsoring cultuur) en waar je zoal op moet letten bij een sponsoringaanvraag. Daarnaast antwoord op de vraag welke informatie je samen met een sponsorbrief moet opsturen.
Kijk welke sponsors aansluiten bij je activiteiten
Stuur geen brieven lukraak naar elk groot bedrijf. Kijk op zijn minst welke sponsors welke activiteiten sponsoren. Ben je actief op het gebied van bijvoorbeeld kunst en cultuur? Zoek dan naar een sponsor die aangeeft dat kunst en cultuur een speerpunt is in het sponsorbeleid.
De huidige sponsoractiviteiten van een potentiële sponsor geven een goede indicatie van het soort activiteiten waar men op het gebied van sponsoring de voorkeur aan geeft.
Sommige activiteiten zijn moeilijk te sponsoren
Je zult het wellicht liever niet horen, maar sommige activiteiten zullen niet makkelijk te sponsoren zijn:
- activiteiten met een duidelijke politieke, religieuze of filosofische inslag;
- activiteiten op plaatselijk of regionaal niveau die alleen individuele belangen dienen (individuele sporters of artiesten op topniveau uitgesloten);
- activiteiten waarvan de aanhangers, deelnemers of organisatoren aanstootgevend gedrag vertonen.
Sponsors zoeken op een bepaald gebied
Op Fondswervingonline kun je makkelijk zoeken naar potentiële sponsors via de regelingen.
Stuur geen verkapte bedelbSponsors zoeken op een bepaald gebiedrieven
Stuur geen veredelde bedelbrieven en stuur geen brieven in de trant van “wellicht heeft u nog wat over aan het einde van dit jaar”, “geef aan ons goede doel”, of nog erger ”we hebben volgende week een evenement, we komen geld tekort, help ons!”.
Een sponsor is geen veredelde donateur die het afvoerputje is van uw tekort op de begroting. Een succesvolle sponsoringdeal heeft iets van wederkerigheid en wederzijds voordeel in zich.
Je kunt als gesponsorde gebruik maken van de financiële of materiële middelen van de sponsor, of haar communicatiespankracht. De sponsor kan als het goed is profiteren van de uitstraling van uw project, aandacht die hieraan in de media besteed wordt, etc.
Stuur een korte brief waarom je denkt dat uw activiteit interessant is voor desbetreffende bedrijf om te sponsoren en refereer hierbij naar een gemeenschappelijk raakvlak. Geef ook duidelijk aan welke tegenprestatie er uwerzijds geboden kan worden, bijvoorbeeld op het gebied van relatiebinding, merkbinding, media en communicatie.
Verstrek duidelijke informatie
Gezien het grote aantal sponsoringverzoeken dat een sponsor over het algemeen zal ontvangen, raden wij u aan om bij je aanvraag de volgende informatie te verstrekken:
- een beknopte beschrijving van het project en hieraan verbonden doelstellingen;
- een uitgewerkt communicatie- en mediaplan ter ondersteuning van het evenement;
- budget en begrotingsplan;
- aangeboden tegenprestaties, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoringpakketten;
- motivatie waarom je graag met desbetreffende sponsor wil samenwerken, bijvoorbeeld een overeenkomende doelgroep, het overeenkomende imago, etc.