Zo nu en dan verschijnt er in de krant een interessant artikel over de sponsoring van culturele instellingen. In Het parool van 21 augustus was een interessant artikel te lezen over het feit dat musea veel meer aan sponsors zouden kunnen verdienen.
Enorme waarde culturele A-merken voor hun sponsors
Renée Steenbergen, o.a. bekend van het boek “De Nieuwe Mecenas”, verbaast zich erover dat culturele instellingen als het Stedelijk Museum. Het Van Gogh, de Stadsschouwburg en het Concertgebouw zich niet realiseren dat ze als A-merken enorme waarde opleveren voor hun sponsors.
“Ik heb de indruk dat kunstinstellingen” zich vaak te goedkoop weggeven. Er worden veel tegenprestaties geleverd, hele zalen naar sponsors vernoemd, zoals de Rabozaal in de Stadsschouwburg, maar daar staan geen miljoenen tegenover”, aldus Steenbergen
Sponsoring is een zakelijke overeenkomst
Steenbergen benadruk dat sponsoring een zakelijke overeenkomst is.
Ook Danny de Graaf benadrukt in zijn boek “Sponsoring: hoe en waarom” het commerciele karakter van sponsoring. “Bij sponsorwerving gaat het altijd om een wederzijds belang en heeft het belang van de sponsor altijd een commercieel karakter.”
Cultuursponsoring interessanter dan sportsponsoring
Volgens merkonderzoeker Hendrik Beerta blijkt een verschuiving in populariteit van sportsponsoring naar cultuursponsoring. Culturele instellingen als het Rijksmuseum en het Anne Frank Huis zijn volgens Beerda sterkere merken dan Ajax of het Rijksmuseum. Volgens Beerda is er nog een wereld te winnen: “Het zal nog jaren duren voordat de sponsorwereld van het belang van cultuursponsoring is doorgedrongen”.
Meer informatie over cultuursponsoring voor culturele organisaties
In zijn boek “Sponsoring: hoe en waarom” gaat Danny de Graaf uitgebreid in op de cultuursponsoring van culturele organisaties.
Meer informatie
Uitgebreide informatie over sponsoring en cultureel ondernemen kun je vinden in onze dossiers.
Bronnen: Het Parool 21-8-2014, Boek Sponsoring: Hoe en waarom