- Vraag om hulp. Er zijn voldoende mensen bereid om je op weg te helpen, maar je moet wel om hulp vragen.
- Probeer ook anderen in je droom te betrekken. Samen bereik je maar.
- Of het nu sponsors, donateurs of vrijwilligers zijn, zorg dat je met passie en enthousiasme over je actie, project of organisatie kunt vertellen.
- Fondsenwerving en sponsoring kan slopend werk zijn. Zorg dat je goed voorbereid bent.
- Wees zorgvuldig in het bepalen van je doelgroep en werf per doelgroepsegment.
- Zorg voor een logische associatie met de personen of bedrijven die je gaat benaderen.
- Het doel waar je geld voor gaat vragen moet duidelijk zijn.
- Geven is emotie. Verplaats je in de emotie van de gever en zijn of haar motieven.
- Betrek je gevers met een aansprekend, maar vooral ook authentiek verhaal. Is je verhaal niet authentiek dan zullen sponsors en donateurs hier snel doorheen prikken.
- Je verzoek richting sponsors of donateurs moet relevant en concreet zijn.
- Denk goed na wat je aan de sponsor of donateur gaat vragen. Van de formulering kan veel afhangen.
- Sponsors en donateur moeten een waarde met je delen. Ga na welke gemeenschappelijke waarde de sponsors en donateurs met je project verbindt.
- Zorg voor urgentie en maak duidelijk waarom ze juist nu moeten doneren of sponsoren.
- Denk aan de lange termijn, dit levert voor alle betrokkenen de meeste toegevoegde waarde op.
- Doe je propositie niet in de uitverkoop en ga uit van je eigen kracht. Je bent vaak meer waard dan je zelf denkt.
- De waarde van je aanbod is de belangrijkste factor voor het bepalen van de verkoopprijs van je propositie.
- Vergeet bij het bepalen van de sponsoring of donatiebedragen niet de kosten die je zelf moet maken door te berekenen. Bestaat de campagne ook uit bijvoorbeeld een bedankbriefje? Vergeet dan niet deze portokosten in je calculatie mee te nemen. Wees hierin zorgvuldig.
- Maak duidelijk waaraan het geld besteed wordt en wees transparant.
- Persoonlijk contact is de sleutel to succes. Betrek hier bij voorkeur ook de directie en bestuur bij.
- Als je geen toegang hebt tot een potentiële grote sponsor of donateur, zoek dan iemand die dat wel heeft, en vraag om een persoonlijk contact.
- Verdiep je in de sponsor of donateur die je gaat benaderen en verplaats je in hun situatie en denk met hun mee.
- Zorg dat je opvalt.
- Overtuigingskracht is een belangrijke factor in het beslissingsproces.
- Vrijwilligers zijn onmisbaar en de beste ambassadeurs.
- Door ervoor te zorgen dat doneren leuk is zorg je voor extra binding met je donateurs.
- Zorg voor een spreekwoordelijk steentje in het water. Begin eerst de doelgroep te benaderend die je zelf direct kent, hierna de doelgroep die je doelgroep kent, etc.
- Creëer een community en wij gevoel voor, tijdens en na de fondsenwervingscampagne.
- Affiniteit is belangrijk voor je sponsors of donateurs! Nodig ze uit, geef ze een kijkje achter de schermen en vertel je verhaal. Zo bouw je aan een relatie en betrokkenheid.
- Bouw verder aan de relatie met de sponsor of donateur, ook als ze al geld hebben gegeven, of in eerste instantie niet bereid zijn een donatie te verstrekken of te sponsoren.
- Als iemand geeft, vraag dan ook toegang tot het netwerk van deze gever.
- Geef veel aandacht aan het behouden van de donateurs of sponsors. Het is de investering meer dan waard.
- Geef de regie over de relatie nooit uit handen aan de sponsor of donateur.
- Ga altijd op zoek naar nieuwe ideeën, ook als het goed gaat met de fondsenwerving
- Wees altijd authentiek en jezelf
- Houd vol!
Deze informatie bekijken?
Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.