Direct naar
De algemeen geformuleerde doelen moeten in deze stap worden uitgewerkt in meer concrete doelen. Het gaat dan nog niet om het definitief vaststellen van dat doel of die doelen, maar meer om het losweken van ideeën erover. Zoek naar concrete, ambitieuze en haalbare projecten, projecten die sympathie oproepen en daardoor steunwaardig zullen zijn.
Diverse methodes
Om die ideeën naar boven te krijgen zijn er diverse methodes:
- Richt een “denktank” op van mensen waarvan je verwacht dat ze die ideeën hebben.
- Ga een middag “op de hei” met sleutelfiguren uit je organisatie en organiseer een brainstorm.
- Interview, eventueel at random, een aantal medewerkers en vraag om suggesties.
- Betrek vooral ook je doelgroep (de patiënten van uw zorginstelling, de leerlingen van een school en hun ouders, de cliënten van je welzijnsinstelling, de leden van je vereniging, etc).
- Plaats een ideeënbus.
- Organiseer een prijsvraag.
- Nodig via je personeelsblad je medewerkers uit om suggesties en ideeën in te sturen.
Hopelijk heb je aan het eind van deze fase een lange lijst met voorstellen en ideeën. Die zul je waarschijnlijk wel wat moeten indikken.
Selecteer de meest passende en op het eerste gezicht haalbare. Werk deze daarna uit. In deze fase uiteraard nog globaal. Wat zijn de financiële, organisatorische en eventueel bouwkundige consequenties? Kun je daar een inschatting van maken? Probeer dan te komen tot een keuze voor een beperkt aantal doelen. Drie tot vijf is voldoende.
Prioriteitenlijst
Mogelijk zijn er veel waardevolle suggesties en ideeën naar voren gekomen. Misschien wil je ze allemaal wel realiseren, maar kan dat niet in één keer. Geen probleem als je structureel met fondsenwerving aan de gang gaat.
Maak dan een prioriteitenlijstje waarin je meerdere projecten opneemt die je echter niet allemaal tegelijk, maar ná elkaar gaat realiseren. Meerdere acties dus. Zet die uit in een tijdplan. Wanneer wil je wat realiseren?
Deelprojecten
Het kan ook zijn dat er een erg omvangrijk en ambitieus project naar voren is gekomen, te omvangrijk om in één keer te realiseren. Kijk dan eens of je het totale project niet kunt opdelen in “hapklare brokken”, deelprojecten dus die je achter elkaar gaat realiseren, maar wél als één project presenteert.
Je moet zien te voorkomen dat bij je sponsors of donateurs een vorm van geefmoeheid gaat ontstaan. Zoiets als: “Ze moeten nu niet bezig blijven. Ik wil ook wel eens aan een ander doel geven”. Een kwestie van communiceren en van plannen van je acties. Als je dat goed doet en je “gevers” betrekt bij de vorderingen van het project, kan het ook leiden tot een langdurende relatie met hen.
Tip
Stel vooraf een tijdslimiet aan je campagne om te voorkomen dat ze te lang gaat duren en de aandacht en de animo ervoor gaat wegzakken.
Deze informatie bekijken?
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.