Direct naar
Sponsoring
Het begrip “sponsoring” wordt te pas en te onpas gebruikt. Er zijn ook verschillende omschrijvingen van in omloop. De schrijver van het Handboek Fondsenwerving gaat uit van de volgende definitie:
Sponsoring is een zakelijke overeenkomst, gericht op profijt voor beide i partijen, waarbij de ene partij (de sponsor) een persoon, instelling of evenement financieel en/of materieel ondersteunt en waarbij de andere partij (de gesponsorde) een nauw omschreven evenwaardige tegenprestatie biedt die de sponsor helpt bij het realiseren van diens doelstellingen.
Waar het bij sponsoring om gaat:
- Er is een zakelijke overeenkomst, bij voorkeur vastgelegd in een sponsorcontract.
- Het betreft een prestatie en een evenwaardige tegenprestatie. Met name het evenwaardige is wezenlijk. Een vermelding van een omvangrijke sponsorbijdrage in de marge van het personeelsblad van de gesponsorde kan moeilijk als evenwaardig worden gezien.
Donaties (giften)
Het zijn met name de aspecten “zakelijke overeenkomst” en “evenwaardige tegenprestatie” die sponsoring onderscheiden van donaties.
Bij sponsoring is er sprake van tweerichtingsverkeer, bij donaties veel meer van éénrichtingsverkeer. Natuurlijk kunnen er wel tegenprestaties zijn, maar die zijn dan in ieder geval niet evenwaardig. Soms bestaan ze alleen maar uit “een goed gevoel”.
Filantropie
De term “filantropie” is lange tijd erg beladen geweest omdat het geassocieerd werd met neerbuigendheid, paternalisme of kerkelijke betutteling. De term is nieuw leven ingeblazen bij de installatie van de bijzondere leerstoel “Filantropie, sponsoring en vrijwilligerswerk” aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. De eerste hoogleraar werd Prof. Dr. Th.N.M.Schuyt.
Hij definieert filantropie als: de vrijwillige private bijdragen (in de vorm van geld, goederen en tijd) aan publieke doelen met de intentie primair het algemeen belang te bevorderen.
Subsidies
Een subsidie is een financiële bijdrage van de overheid, vaak bedoeld voor het mogelijk maken of in stand houden van bepaalde activiteiten en voorzieningen.
Vaak worden die subsidies gegeven onder bepaalde voorwaarden waaraan door de subsidieontvanger voldaan moet worden. Maar die voorwaarden mogen niet beschouwd worden als tegenprestaties zoals bedoeld in de definitie van ‘sponsoring’.
Fondsenwerving
Onder het begrip “fondsenwerving” wordt vaak het werven van donaties verstaan. Vaak ook wordt het gebruikt als een overkoepelende term voor álle vormen van werving van aanvullende middelen. Daarbij wordt dus naast sponsoring en donaties ook gedacht aan subsidies, bijdragen van vermogensfondsen, inkomsten van de grote landelijke loterijorganisaties, etc.
Bovenstaande informatie komt uit het Handboek Fondsenwerving. Wanneer je effectief aan de slag wilt met fondsenwerving kan het interessant zijn het Handboek Fondsenwerving te bestellen.
Deze informatie bekijken?
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.